Via Internet zocht ik naar een onderwerp dat mij interessant leek en relevant was. De cursus mocht niet te veel tijd en geld kosten en mocht ook niet te moeilijk zijn: de voertaal zou namelijk Engels zijn en dat spreek ik niet dagelijks.
Al zoekend viel mijn oog op een redelijk basale introductiecursus over het gebruik van Internet, aangeboden door twee verschillende community colleges in de Verenigde Staten. Slechts één college, het Foothill College in Californië (http://wwwfh.fhda.edu/foothill/) reageerde op mijn verzoek om meer informatie. Ik ontving achtergrondinformatie over de cursus (leerdoelen, benodigde literatuur en huishoudelijke mededelingen), plus een lijst met cursisten. Na enig elektronisch postverkeer mailde mijn aanstaande docente, Roxanne Mendrinos: 'Now we're talking'. Op 11 januari '97 zou ik beginnen met 'Using the Internet': een basiscursus van vijftig dollar.
Interessant was het onderdeel waarin ik leerde de bibliotheek van het Foothill College te bezoeken via Telnet. Telnet is een programma waarmee je via je computer contact kunt zoeken met een andere computer. Als je verbonden bent met Internet en het programma Telnet start, vraagt het programma je een bepaald adres in te tikken. Foothill's Virtual Library heeft als adres fhlib.fhda.edu. Met een gebruikersnaam en wachtwoord krijg je vervolgens toegang en kun je niet alleen door de catalogus bladeren, maar ook artikelen opvragen. Dat was ook de opdracht: 'zoek in de bibliotheek artikelen die jou interesseren. Ik heb als trefwoorden opgegeven: 'Internet' en 'education'. Meer dan twintig titels van artikelen verschenen op het scherm. Bij elk artikel werd aangegeven of de hele tekst beschikbaar was of alleen een samenvatting. Als je een artikel wilde hebben, kon je het meteen uitprinten, kopiëren naar je harde schijf of via e-mail toe laten sturen. In het laatste geval duurde het nog geen halve minuut voor het verhaal vanuit Californië in je elektronische postbus lag.
Een ander interessant onderdeel van de cursus was Gopher. Dit is een zoekprogramma waarmee informatie via het Internet kan worden opgespoord. Onze opdracht was om Eric Digest te bezoeken (adres: gopher://inet.ed.gov:12002/7waissrc:/Eric). Eric Digest is een databank waarin veel artikelen zijn opgeslagen die relevant zijn voor de BVE-sector. Een voordeel van Gopher is de snelheid ten opzichte van het World Wide Web. Het is een tekstgeörienteerd programma dus je hebt niet met plaatjes te maken die het downloaden zo vertragen. Aardig om eens te bekijken, al zullen de meeste Gopher-pagina's op Internet spoedig vervangen worden door fraaiere, maar tragere, Web-sites.
Wel was ik in deze cursus voor het grootste deel van het programma op mezelf aangewezen, ook al biedt Internet prima mogelijkheden voor onderling communiceren. Ik ben niet benaderd door anderen, maar zelf heb ik ook geen contact gezocht met mede-cursisten. Van ideeën uitwisselen, feedback geven, ervaringen uitwisselen en dergelijke, was dan ook geen sprake. Alleen met Roxanne Mendrinos, mijn docente, had ik rechtstreeks contact. Ik kreeg wel informatie van mede-cursisten, maar dat ging via de docente die sommige bijdragen naar de hele 'klas' mailde.
Ik vroeg Mendrinos hoe het zat met onderlinge contacten tussen cursisten. Zij vertelde dat dit de derde keer was dat zij een online cursus verzorgde. Zij beaamde dat cursisten niet uit zichzelf contact zoeken, alleen als er specifieke vragen gesteld worden die onderling contact noodzakelijk maken. 'Distance learning and online instruction is an area which can use more study', zegt ze eufemistisch.
WR
Over de ervaringen met deze cursus is ook een artikel in Profiel (mei 1997) verschenen.