Ervaringen van een cursist met een cursus Internet via Internet

'You're doing great!'

In theorie kun je via de digitale snelweg overal ter wereld cursussen volgen. Wilfred Rubens, redactielid van BVEnet, wilde wel eens weten of dat in de praktijk ook zo is. Hij volgde een cursus 'Using the Internet', aangeboden door het Foothill College in Californië. Na enig e-mailverkeer kreeg hij de vraag: 'Kunt u even langskomen?'

Via Internet zocht ik naar een onderwerp dat mij interessant leek en relevant was. De cursus mocht niet te veel tijd en geld kosten en mocht ook niet te moeilijk zijn: de voertaal zou namelijk Engels zijn en dat spreek ik niet dagelijks.
Al zoekend viel mijn oog op een redelijk basale introductiecursus over het gebruik van Internet, aangeboden door twee verschillende community colleges in de Verenigde Staten. Slechts één college, het Foothill College in Californië (http://wwwfh.fhda.edu/foothill/) reageerde op mijn verzoek om meer informatie. Ik ontving achtergrondinformatie over de cursus (leerdoelen, benodigde literatuur en huishoudelijke mededelingen), plus een lijst met cursisten. Na enig elektronisch postverkeer mailde mijn aanstaande docente, Roxanne Mendrinos: 'Now we're talking'. Op 11 januari '97 zou ik beginnen met 'Using the Internet': een basiscursus van vijftig dollar.

Even aanmelden

Maar eerst moest ik me nog even aanmelden. In het online formulier moest je een Amerikaans social security number invullen. Als Nederlands staatsburger beschik ik daar niet over. Het aanmelden mislukte dus. De administratie van het Foothill College verzocht me op een gegeven moment zelfs langs te komen, hetgeen een cursus van vijftig dollar erg duur maakt. Gelukkig bood een combinatie van e-mail en fax tenslotte uitkomst.
Ook het betalen van de cursus ging niet zo eenvoudig. Ik verzocht om betaling per giro, omdat het invullen van een creditcardnummer via Internet riskant is. Tot op heden heb ik nog geen rekening ontvangen. Toch stond me uiteindelijk niets in de weg om aan de cursus te beginnen.

Naar de bibliotheek

'Using the Internet' leert de cursist de basisbeginselen van e-mail. Daarnaast kun je je verdiepen in onderwerpen als: zoeken op Internet, Gopher, het World Wide Web, File Transfer Protocol en verschillende Internet-providers, die zich overigens vooral richten op de VS en waar ik dus weinig aan had.

Interessant was het onderdeel waarin ik leerde de bibliotheek van het Foothill College te bezoeken via Telnet. Telnet is een programma waarmee je via je computer contact kunt zoeken met een andere computer. Als je verbonden bent met Internet en het programma Telnet start, vraagt het programma je een bepaald adres in te tikken. Foothill's Virtual Library heeft als adres fhlib.fhda.edu. Met een gebruikersnaam en wachtwoord krijg je vervolgens toegang en kun je niet alleen door de catalogus bladeren, maar ook artikelen opvragen. Dat was ook de opdracht: 'zoek in de bibliotheek artikelen die jou interesseren. Ik heb als trefwoorden opgegeven: 'Internet' en 'education'. Meer dan twintig titels van artikelen verschenen op het scherm. Bij elk artikel werd aangegeven of de hele tekst beschikbaar was of alleen een samenvatting. Als je een artikel wilde hebben, kon je het meteen uitprinten, kopiëren naar je harde schijf of via e-mail toe laten sturen. In het laatste geval duurde het nog geen halve minuut voor het verhaal vanuit Californië in je elektronische postbus lag.

Een ander interessant onderdeel van de cursus was Gopher. Dit is een zoekprogramma waarmee informatie via het Internet kan worden opgespoord. Onze opdracht was om Eric Digest te bezoeken (adres: gopher://inet.ed.gov:12002/7waissrc:/Eric). Eric Digest is een databank waarin veel artikelen zijn opgeslagen die relevant zijn voor de BVE-sector. Een voordeel van Gopher is de snelheid ten opzichte van het World Wide Web. Het is een tekstgeörienteerd programma dus je hebt niet met plaatjes te maken die het downloaden zo vertragen. Aardig om eens te bekijken, al zullen de meeste Gopher-pagina's op Internet spoedig vervangen worden door fraaiere, maar tragere, Web-sites.

You're great

Het leren via Internet is me goed bevallen. Het is een aparte ervaring dat je op een betrekkelijk eenvoudige manier onderwijs volgt aan de andere kant van de wereld. Je ervaart bijvoorbeeld dat Amerikanen iemand anders benaderen dan nuchtere Nederlanders dat doen. Veel 'great', 'excellent', 'enjoying' en 'love'.
Daarnaast is leren via Internet ook leuker dan afstandsleren via papieren media. En de meerwaarde van Internet boven bijvoorbeeld een Teleac-cursus is, dat je kunt leren waar en wanneer je wilt. Immers, het opnemen van radio-uitzendingen is nogal 'een gedoe'.

Wel was ik in deze cursus voor het grootste deel van het programma op mezelf aangewezen, ook al biedt Internet prima mogelijkheden voor onderling communiceren. Ik ben niet benaderd door anderen, maar zelf heb ik ook geen contact gezocht met mede-cursisten. Van ideeën uitwisselen, feedback geven, ervaringen uitwisselen en dergelijke, was dan ook geen sprake. Alleen met Roxanne Mendrinos, mijn docente, had ik rechtstreeks contact. Ik kreeg wel informatie van mede-cursisten, maar dat ging via de docente die sommige bijdragen naar de hele 'klas' mailde.
Ik vroeg Mendrinos hoe het zat met onderlinge contacten tussen cursisten. Zij vertelde dat dit de derde keer was dat zij een online cursus verzorgde. Zij beaamde dat cursisten niet uit zichzelf contact zoeken, alleen als er specifieke vragen gesteld worden die onderling contact noodzakelijk maken. 'Distance learning and online instruction is an area which can use more study', zegt ze eufemistisch.

Meer interactie nodig

Volgens mij is de gebrekkige interactie de grootste drempel voor succesvolle deelname van veel BVE-studenten aan online cursussen, naast het gebruik van Engels als voertaal.
Natuurlijk kan het gebrek aan contact met collega-studenten deels opgevangen worden door mensen in je omgeving die belangstelling tonen, waar je terecht kunt voor vragen, ideeën en feedback, maar veel jongeren en volwassenen beschikken helaas niet over zo'n stimulerende omgeving. Toch zullen in de toekomst voldoende jongeren en volwassenen bereid én in staat zijn om via Internet te leren. Groepen die nu wellicht nauwelijks bereikt worden door ROC's.
Aan de resultaten hoeft het niet te liggen. Deze cursus 'Using the Internet' kende geen uitvallers en iedereen is geslaagd; 95% had zelfs de maximale score. 'The motivation was high and the students were self-directed', aldus een tevreden Roxanne Mendrinos.

WR

Over de ervaringen met deze cursus is ook een artikel in Profiel (mei 1997) verschenen.