Zitten docenten te wachten op andere communicatiemiddelen?

Geen bedrijfsmail, maar Facebook: wat zijn de gevolgen? van Ernst-Jan Pfauth staat al een aantal dagen op mijn 'te bloggen' lijstje. Pfauth haalt hierin een onderzoek aan van Nielsen Online waaruit onder meer blijkt dat de de interne communicatie binnen een bedrijf steeds vaker verloopt via externe diensten zoals Facebook, Twitter of Google Docs (gezamenlijk aan documenten werken). Met alle mogelijkheden en risico's van dien.

Ik betwijfel of dit fenomeen ook binnen het onderwijs speelt, voor zover Pfauth het onderzoek van Nielsen sowieso goed interpreteert. Sterker: ik zie steeds vaker vertwijfelde blikken van collega's die het werken met verschillende systemen voor diverse doeleinden al heel lastig vinden. Laat staan dat zij staan te wachten op een scala aan tools om mee te communiceren. De groep die èn e-mail, èn microbloggen, èn Skype, enzovoorts gebruiken is m.i. dun gezaaid. Wel herken ik -ook bij mijzelf- een toenemende aversie tegen e-mail, als gevolg van een verkeerd gebruik van dit communicatiemiddel.

Er is heel wat missiewerk te verrichten om werknemers binnen en buiten het onderwijs de meerwaarde van verschillende communicatietools te laten ervaren, en hen om te leren gaan met deze media. En het is de vraag -gezien alle werk dat binnen het onderwijs aan de winkel is- of daar prioriteit aan zal worden gegeven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Zelf popel ik om andere communicatiemiddelen in te zetten in de onderwijsinstelling waar ik werk. Juist het moeten afhandelen van een schier oneindige stroom irrelevante emails is (naast je ‘normale’ werk) een ware sysifusklus. Ik schat in dat van de ongeveer 60 mailtjes die ik per dag krijg 20% geen enkele relevatie heeft met mijn takenpakket. Daarnaast zou 30% van de mailtjes effectiever af te handelen zijn via allerhande slimme Web 2.0 applicaties of (bestaan ze nog?)de oudewetse 1.0 telefoon.

  2. @Peter van Heusden: volgens mij ben jij één van de relatief zeldzame docenten die zit te wachten op web 2.0 applicaties. Welke applicatie zou jij willen gebruiken voor welk doel?
    En ja: de telefoon is en blijft een geschikt middel voor bepaalde doelen.

  3. De meeste applicaties zijn eigenlijk al buiten de school beschikbaar. Slidshare om ook met studenten, collega’s van andere opleidingen presentaties uit te wisselen. Yammeren als ‘besloten’ microbloggingtool voor collega’s onderling. Wiki’s om samen met studenten nieuwe materialen te creeen. Drop.io voor snelle uitwisseling tussen mij en mijn studenten van allerlei documenten, (spread)sheets en cijfers e.d. Linkedin om achter de expertises van mijn collega’s te komen. Gelukkig zie ik dat steeds meer collega’s hier ook mee bezig zijn. Kortom, het vraagstuk begint zich wat mij betreft vanzelf op te lossen. Wat ik wel mis is een ‘bi-directionele’ intranet applicatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *