In 2012 publiceerde KnowledgeWorks een rapport waarin men vijf disruptieve veranderingen van het onderwijs beschreef. Katherine Prince blikt nu terug op dit rapport.
Je komt regelmatig publicaties tegen waarin voorspellingen worden gedaan over veranderingen binnen maatschappelijke sectoren, mede als gevolg van digitalisering. Je leest echter zelden dat auteurs jaren later terugblikken op hun voorspellingen. Het is dan ook te waarderen dat Katherine Prince van KnowledgeWorks dat wel doet.
KnowledgeWorks voorspelde in 2012 onder meer dat het onderwijs te maken zou krijgen met een proces van ‘desintermediatie’. Daarbij verdwijnen ‘tussenpersonen’ uit de toeleveringsketen. Je hebt bijvoorbeeld geen banken meer nodig om financiële transacties af te handelen of een ‘platenzaak’ om muziek bij een klant te krijgen. Toegepast op het onderwijs zou je kunnen stellen dat je scholen niet meer per se nodig hebt om onderwijs te kunnen volgen.
Het onderwijs wordt minder geraakt door de desintermediatie dan dat men in 2012 dacht, constateert Prince nu. Publieke onderwijssystemen zijn nog steeds de dominante vorm van het organiseren van leren. Gepersonaliseerd leren heeft meer voet aan de grond gekregen, maar dan vooral via traditionele scholen.
Daarnaast zijn vernieuwingen niet in gelijke mate ten goede gekomen aan alle groepen lerenden. We hebben volgens Prince nu ook een genuanceerder beeld van de beloften en risico’s van de invoering van bepaalde technologieën en big data in het onderwijs.
Katherine Prince constateert ook dat sprake moet zijn van een doelbewuste sturing van het ’ecosysteem van het leren’ om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van elke lerende wordt voldaan en dat lerenden steun krijgen om zich te ontwikkelen op de manieren die voor hen van belang zijn. Belanghebbenden in het onderwijs moeten bovendien meer inzicht krijgen in de platforms die op basis van big data geautomatiseerde aanbevelingen doen. Big data zal volgens haar gebruikt moeten worden ter aanvulling en niet ter vervanging van menselijke besluitvorming.
Prince concludeert dat de capaciteit van de ‘status quo’ om veranderingen tegen te houden groot is. Het blijft volgens haar nodig om verandering en “informed risk-taking” te blijven bevorderen. Daarbij zal meer gedaan moeten worden om hardnekkige ongelijkheden weg te werken die blijven leiden tot al te voorspelbare resultaten voor lerenden uit historisch gemarginaliseerde maar veerkrachtige subgroepen.
Mijn opmerkingen
Deze bijdrage onderstreept wat mij betreft dat je ‘onderwijs’ niet kunt vergelijken met commerciële markten. Bij ‘onderwijs’ ga je normaliter een langdurige relatie met elkaar aan. Er is geen sprake van een transactie met een korte doorlooptijd. Het proces is complexer dan het aanschaffen van een product. Verder is het onderwijs een publieke zaak, die wordt beschermd door wet- en regelgeving. Als je dat los laat, kan dat ten koste gaan van kwaliteit en toegankelijkheid.
Verder komen kleine en trage veranderingen in de praktijk in de klas volgens Larry Cuban vaak voor. Fundamentele en snelle veranderingen in de praktijk komen volgens hem echter zelden voor.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie