Volgens Vineet Madan zijn tablet PC's klaar om ingezet te worden binnen het onderwijs. Op zijn zes redenen is m.i. echter het een en ander af te dingen:
- Je kunt op een tablet elektronische boeken lezen, waarbinnen multimediale toepassingen kunnen worden geïntegreerd.
Commentaar: klopt. Maar vooralsnog zijn maar weinig van dat soort (educatieve) elektronische boeken verkrijgbaar. Bovendien: als ik aan tablet's denk, denk ik niet in eerste instantie aan e-books. - Leerlingen zijn in staat om deze technologie te gebruiken, en verwachten ook dat zij dergelijke technologie zullen gebruiken:
Commentaar: Jongeren zijn over het algemeen wel meer en andere technologie gewend. Op zich is dat onvoldoende reden, om ICT in te zetten. Sommige tools, zoals sociale netwerken, willen veel jongeren ook niet binnen het onderwijs inzetten. Ook is tablet-technologie te pril om door leerlingen al als de 'gewoonste zaak van de wereld' ervaren te worden.When classrooms don’t implement what has now become “everyday” technology, we’re doing students a disservice.
- De tablet PC heeft eigenschappen die passen bij de leefstijl van jongeren.
Commentaar: Je moet aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Maar je hoeft niet alles te kopiëren.Vooral als dit haaks staat op wat zij 'voor later' moeten leren. Leerlingen zullen ook moeten 'afleren'. Op zich dus ook geen ter zake doende argument. - Er zijn veel innovatieve, educatieve apps voor tablet's ontwikkeld. Je kunt ook elektronische leeromgevingen via tablet's gebruiken. Verder kan het onvermogen voor multitasken voor het onderwijs een 'zegen' zijn.
Commentaar: veel educatieve content is juist (nog) niet geschikt voor tablets. Veel educatieve content maakt bijvoorbeeld gebruik van flash, waardoor de iPad er grote problemen mee heeft. Bovendien kun je steeds beter multitasken met een tablet… - Tablet's spelen in op belangrijke ICT-trends binnen het onderwijs, zoals cloud computing. Commentaar: klopt, maar cloud computing is ook nog niet omarmd door het onderwijs.
- Tablet's komen steeds meer beschikbaar voor het onderwijs. Ze zijn beter te verkrijgen, en worden betaalbaarder.
Commentaar: klopt. Maar voor de meeste gebruikers komen tablet's niet in plaats van, maar naast hun computer/laptop en smartphone. Voor veel jongeren is deze financiële uitgave vooralsnog een brug te ver.
De opkomst van tablet's is onmiskenbaar een belangrijk verschijnsel voor mobile learning. Het zijn prachtige, handige, apparaten. Ik zou mijn iPad nog steeds niet willen missen. Je zou gek zijn als je er als educatieve software- en contentontwikkelaar, en als onderwijsorganisatie, niet op zou inspelen.
Maar de ontwikkeling van tablet's is m.i. nog te pril om deze apparaten organisatiebreed binnen het onderwijs in te zetten. Experimenteer eerst nog een tijd ermee, leer ervan. Verken de didactische eigenschappen ervan, en kom dan met sterkere argumenten dan Vineet Madan naar voren brengt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Toevallig heb ik afgelopen week ook voor mezelf op een rij gezet of ik basisscholen zou willen adviseren om tablets aan te schaffen. Mijn conclusie is ‘nee’.
Zie http://witblauw.blogspot.com/2011/05/ipad-gebruiken-in-het-basisonderwijs.html
Ik kan het met jouw commentaar dus ook goed eens zijn.