Lerenden zijn prima zelf in staat om technologie te kiezen en te gebruiken om leerdoelen mee te behalen. Docenten ervaren dit als een verademing. De financiële kost gaat daarbij wel voor de baat uit. Dat is althans de ervaring en overtuiging van Jen LaMaster. Zijn jongeren inderdaad ‘BYOT-ready’?
Jen LaMaster is als directeur nauw betrokken bij de invoering van Bring Your Own Technology (BYOT) binnen een scholengemeenschap. LaMaster valt daarbij een aantal zaken op:
- Het leren van lerenden staat centraal. Jongeren beoordelen technologie op basis van hun bijdrage aan het behalen van leerdoelen.
- BYOT kost de eerste jaren geld omdat je er voor moet zorgen dat alle lerenden gelijke toegang hebben tot ICT. Je zult bijvoorbeeld moeten investeren in de infrastructuur, en financiële ondersteuning bieden.
- Docenten vinden BYOT vaak een verademing omdat zij niet meer verantwoordelijk worden gemaakt voor het leren bedienen van technologie. Lerenden zijn zelf verantwoordelijk voor geschikte technologie waarmee zij moeten leren.
- Lerenden zijn wel degelijk in staat om slimme, creatieve en passende keuzes te maken ten behoeve van technologie. Je hoeft niet voor hen te beslissen. LaMaster stelt:
The conversations this year held between students, faculty and IT about learning reflect a deeper reflection of self-awareness: weaknesses, strengths, successes and needs for improvement.
We moeten het voorlopig doen met dergelijke cases als het gaat om het ontwikkelen van ideeën op het gebied van BYOT. Daarbij moeten we ons wel bewust zijn van de context waarbinnen de cases zich afspelen. LaMaster’s school is volgens mij een particuliere school die jongeren vooral voorbereidt op academisch onderwijs. Dat is een specifieke context. Niet alle jongeren zijn volgens mij namelijk ‘BYOT-ready‘.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie