Massive Open Online Courses bieden grote groepen lerenden de kans om gratis aan hun deskundigheid te werken. Dat alleen maakt deze cursussen nog niet tot passende leeractiviteiten voor bedrijven, meent Nabeel Jaitapker van Trainingindustry.com
Binnen het bedrijfsleven wordt inmiddels ook met een schuin oog naar MOOCs gekeken. Vooral als deze worden aangeboden door gerenommeerde universiteiten. Softwarebedrijf McAfee faciliteerde onlangs ook de eerste MOOC, die alleen toegankelijk was voor nieuwe medewerkers (er waren dus grenzen aan de openheid). McAfee wilde met name af van cursussen die door docenten werden gedomineerd. Men wilde vooral interacties tussen lerenden. Bij McAfee heeft men echter het didactisch concept op de schop genomen. En dat is bij MOOCs volgens Jaitapker niet het geval.
Hij stelt dat MOOCs vooral gericht zijn op zelfstudie, en een hoge mate van uitval kennen. Hij hekelt ook de vrijblijvendheid, en het gebrek aan personalisering.
De lage kosten van een MOOC zijn volgens Nabeel Jaitapker onvoldoende om deze leeractiviteiten tot een waardevolle leerervaring voor medewerkers van bedrijven te maken. Volgens hem zouden leidinggevenden van trainingsafdelingen zelf moeten investeren in MOOCs, waarbij zij dan veel aandacht besteden aan een krachtig didactisch concept.
Nabeel Jaitapker wijst terecht op het belang van een krachtig didactisch concept. Het ontwerp en de implementatie hiervan vraagt om een investering. De vraag is of dit niet ten koste gaat van het goedkope karakter van een MOOC.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie