Zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie (volgens AWS EdStart)

Amazon Webservices profileert zich steeds nadrukkelijker op het gebied van educatieve technologie. Zij hebben onder meer AWS EdStart opgericht. Dit is een zogenaamd “education technology accelerator program”. Binnen dit programma heeft men een 32 pagina tellend eBook gepubliceerd met een beschrijving van zeven wereldwijde trends op het gebied van educatieve technologie. Ik wil deze trends kort samenvatten en waar nodig van commentaar voorzien.

AWS Edstart e-book trendsDe trends zijn:

  1. De vraag naar online en afstandsonderwijs is exponentieel gestegen als gevolg van de pandemie. ‘Hybride’ mogelijkheden zullen blijven bestaan, ook al zullen lerenden uiteindelijk weer fysiek onderwijs gaan volgen. Het e-book beschrijft voornamelijk voorbeelden van technologieën die hierbij kunnen ondersteunen. Mijn opmerking: je komt zowel aversie tegen het gebruik van educatieve technologie in de praktijk tegen (als gevolg van negatieve ervaringen en de behoefte om anderen fysiek te ontmoeten), als de behoefte om ‘coronaonderwijs’ als leerervaring te beschouwen en te streven naar verbeteringen. Studenten worden ook kritischer ten aanzien van fysiek onderwijs, als volgens hen geen sprake is van toegevoegde waarde ten opzichte van bijvoorbeeld video-opnames. Ik verwacht dat educatieve technologie over het algemeen gebruikt zal blijven worden, al zal de wijze waarop sterk verschillen (afhankelijk van veel factoren).
  2. De ‘EdTech’-industrie is een sterk groeiende sector. Binnen deze sector is snelle innovatie erg belangrijk omdat onderwijsmodellen verschuiven. Chatbottechnologie, spraaktechnologie, gepersonaliseerde content en leerpaden (dankzij AI) en leermaterialen voor mobiele devices zijn voorbeelden van innovaties. Het e-book beschrijft wederom voorbeelden van technologische oplossingen uit de eigen praktijk. Mijn opmerking: er zijn inderdaad ongelofelijk veel en zeer diverse educatieve technologieën verkrijgbaar. Er gaat zeer veel geld in deze bedrijfstak om. Het is voor afnemers complex om door de bomen het bos te zien. De ‘EdTech’-industrie zal een markt blijven met veel aanbieders die opkomen en weer verdwijnen (dankzij overnames, fusies en faillissementen).
  3. Er is binnen de ‘EdTech’-industrie sprake van marktexpansie. Dit vraagt om het opzetten van fundamenten die bijdragen aan wereldwijd opschalen, ook al is menig EdTech-bedrijf ontstaan vanuit lokale behoeften. Uiteraard kan AWS EdStart daarbij van dienst zijn. Mijn opmerking: om door te kunnen ontwikkelen, zul je over een lange adem en forse budgetten moeten beschikken. Dit maakt het waarschijnlijk noodzakelijk om over de grenzen van je eigen land te gaan kijken of in elk geval internationale partnerships aan te gaan.
  4. Het integreren van artificiële intelligentie en machine learning leidt voor ‘EdTech’-bedrijven tot lagere kosten, een groter bereik, toegankelijke opties voor klanten, en betere leerresultaten. Cloud computing en een explosie van data maken deze technologieën toegankelijk. Mijn opmerking: wat betreft leeresultaten verwijst het rapport naar een zogenaamd onderzoek van het World Economic Forum. Het WEF heeft dit onderzoek echter niet uitgevoerd. In de WEF-bijdrage wordt verwezen naar een infographic waarin wordt verwezen naar onderzoek van het Research Institute of America (zonder fatsoenlijke bronvermelding). Lerenden zouden dan dankzij e-learning leerstof beter onthouden in vergelijking met face-to-face onderwijs omdat zij meer controle hebben over hun leerproces en leerinhouden vaker kunnen bestuderen. De WEF-bijdrage is overigens ook genuanceerder dan het e-book van AWS EdStart als het gaat om uitspraken over de relatie tussen e-learning en leerresultaten.
  5. Het integreren van verschillende manieren om met educatieve technologie om te gaan, zoals spraak naar tekst, of tekst naar spraak, vergroten de toegankelijkheid en inclusie van educatieve technologie voor lerenden met een stoornis in het autisme spectrum, ADHD, bepaalde leerstoornissen en bepaalde beperkingen.
  6. Er moet meer rekening gehouden worden met aspecten van sociaal emotioneel leren om lerenden te ondersteunen tijdens en na de pandemie. Docenten zullen hier in hun onderwijs rekening mee moeten houden. Het e-book verwijst hierbij ook naar chatbots, cloud-based contact centra waar lerenden 24/7 terecht kunnen voor vragen en hulp en naar mogelijkheden om online communicatie te analyseren op behoefte aan ondersteuning. Mijn opmerking: we zullen meer aandacht moeten besteden aan zaken als verbondenheid en welbevinden bij online leren. Ik vraag me wel af of de door AWS EdStart genoemde technologische oplossingen, daarbij daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.
  7. EdTech-bedrijven hebben steeds meer budget nog om (door) te ontwikkelen. Zij hebben verschillende vormen van financiering nodig. Het rapport somt verschillende vormen op.

AWS EdStart beschrijft een aantal trends die je normaliter niet zo vaak in trendrapporten over educatieve technologie tegen komt. Dat vind ik interessant. Zij gaan daarbij echter soms kort door de bocht. Ook heeft het e-book een hoog ‘Wij van WC-Eend’-gehalte.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *