Hoe kun je technologie op een didactisch goede manier integreren in cursusontwerpen? Deze vraag probeert het rapport Pedagogical templates for e-learning te beantwoorden. Een ’template’ is de beschrijving van een model of eigenlijk aanpak. Het rapport onderscheidt vier modellen die vallen onder ‘blended learning'(dus een combinatie met face-to-face leren) en drie modellen waarbij volledig online geleerd wordt.
Elk template bestaat uit:
- Een algemene beschrijving (hoe werkt het?).
- Voordelen.
- Wanneer te gebruiken?
- Waar moet je rekening mee houden als je deze aanpak gaat implementeren?
- Tabel met online componenten en mogelijke tools.
Pedagogical templates for e-learning geeft een goed samenvattend overzicht van waar je aan moet denken als je ICT in het onderwijs gaat inzitten, maar mist voor gevorderde lezers m.i. verdieping. Daarnaast richt het rapport zich heel sterk op ’traditionele’ -cursusgerichte- manieren van (hoger) onderwijs. Daarmee sluiten ze aan op de dominante mores binnen het (hoger) onderwijs. Maar ik had toch ook op wat meer innovatie gehoopt.
Via Jane Hart.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
” …op wat meer innovatie gehoopt…”: waar dacht je bijvoorbeeld aan?
Aan meer informele vormen van netwerken. Bijvoorbeeld leren binnen communities, samen met buitenstaanders (nu schrijft men over communities binnen een cursus).