Schotse leerlingen krijgen computerspellen mee naar huis om hen te motiveren te gaan leren. Dat bericht Scotland on Sunday. Schoolhoofden willen de PlayStation en Xbox inzetten om kinderen weer wiskunde en ander vakken te laten leren. Voor het vak wiskunde is bijvoorbeeld een piratenspel ontwikkeld.
Players face addition and subtraction tasks when measuring how much gunpowder to use when attacking ships and must use angles and a compass to navigate when targeting pirate ships.
Men richt zich hierbij met name op leerlingen die moeite hebben zich te concentreren. De game-based leerstof is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Abertay, Dundee.
Deze maatregel is overigens niet onomstreden. Sommigen vrezen dat computerspellen negatieve gevolgen hebben voor kinderen. Desalniettemin geloven de Schotse initiatiefnemers er in:
"These will be fun games to play and have a huge ‘cool’ factor among kids", aldus Paul Fullwood, hoogleraar video games technology.
Ik ben erg benieuwd. Krijgen kinderen thuis de kans om deze educatieve spellen te spelen? Kunnen deze spellen concurreren met de geavanceerde games? Spelen kinderen deze spellen in plaats van "fun games" of gaat het ten koste van spelen in de buitenlucht?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Zet gamen aan tot geweld?
Een paar weken geleden interviewde student journalistiek Jan De Bruyn mij in verband met het debat gamen geweld
Ik heb het tijdens dat interview vooral gehad over de positieve eigenschappen van computergames. Opmerkingen di…