Dankzij een tip van Petra Fisser heb ik Zes voordelen van ICT voor het MBO kunnen lezen. De 32ste publicatie uit de Onderzoeksreeks ICT in het onderwijs van Kennisnet beschrijft de uitkomsten van een verkennend onderzoek (op basis van observaties en interviews). Er is volgens Kennisnet geen sprake van 'evidentie' (gemeten opbrengsten), maar wel van existentie (het idee wordt in de praktijk gebracht) en perceptie (voordelen die betrokkenen hebben ervaren).
De voordelen zijn:
- Het gebruik van ICT leidt tot betere prestaties van lerenden, bijvoorbeeld doordat je meer kunt oefenen en herhalen, en meer kunt visualiseren.
- Het gebruik van ICT werkt motiverend. Er is sprake van meer afwisseling (mits leerlingen niet de hele tijd 'digitaal leren'), en van leren in eigen tempo.
- ICT biedt meer mogelijkheden tot zelfstandig werken. Bijvoorbeeld via simulaties en digitale leerarrangementen. Begeleiding door docenten is daarbij onmisbaar.
- ICT helpt het onderwijsaanbod te differentiëren naar tempo, inhoud en leerstijl. Differentiatie naar inhoud vindt overigens maar beperkt plaats.
- ICT maakt het mogelijk om de onderwijstijd efficiënt gebruiken doordat je bepaalde activiteiten (zoals het beantwoorden van leerlingen of het verstrekken van algemene informatie) buiten 'de les' kunt doen. Bij technische problemen (bijvoorbeeld het traag opstarten van computers) kan echter ook veel onderwijstijd verloren gaan.
- Dankzij ICT beschikken docenten over meer mogelijkheden om formatief en summatief te toetsen, en om feedback te geven.
Wat mij opvalt aan deze voordelen, is dat zij alle zes sterk gericht zijn op optimalisatie. Innovatieve toepassingen – zoals het daadwerkelijk differentiëren naar inhoud, vormen van co-creatie of personalisering – komen in het onderzoek niet aan de orde. Ik vermoed dat dit komt omdat zij in de praktijk nog weinig voorkomen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Deze “Zes voordelen van ICT voor het MBO” gelden natuurlijk evenzeer voor het VMBO. Misschien zijn de resultaten in het MBO nog wel beter als je in het VMBO al met deze werkvormen hebt (moeten) leren omgaan.
Naast (nog) meer nadruk op de voordelen die het ook docenten en organisatie biedt, mis ik het wijzen op verbanden tussen de voordelen.
Het is onmiskenbaar dat werken met ict (=aansluiten op hun belevingswereld) voor velen motiverend is. Het behalen van betere resultaten (veroorzaakt door bv. het bieden van differentiatie in aanbod, moeilijkheidsgraad en tempo) zijn op zich motiverend.
Dat telt zeker mee, gegeven de eigenschappen van de doelgroep.
@Johannes Kamp: deze voordelen kunnen idd ook voor het VMBO gelden. Daar richt het onderzoek zich echter niet op. De onderzoekers hebben ook niet onderzocht of er verbanden zijn tussen de voordelen. Jouw veronderstellingen zouden best wel eens kunnen kloppen.