Zes redenen om mobiele technologie in de klas in te zetten

Volgens Alice Martin zijn er zes redenen om tablets en smartphones in de klas in te zetten. Ik ben het deels niet eens met Martin. Maar ik mis ook een belangrijke reden.

Martin’s redenen zijn:

  1. Leren wordt mobieler. Martin doelt daarbij enerzijds op het gebruik van mobiele technologie door docenten: het geven van presentaties of het gebruik van mobiele technologie om op afstand les te geven. Anderzijds kunnen lerenden via deze apparaten deelnemen aan klassikale bijeenkomsten, zonder daar fysiek bij aanwezig te kunnen zijn. Deze reden vind ik niet zo sterk. Docenten beschikken hiervoor meestal over krachtigere technologie (zoals laptops), terwijl het artikel vooral gaat over het gebruik binnen de klas.

    Tablet
    Foto: (c) Depositphotos.com/ Anatoliy Babiy
  2. Leren wordt veelzijdiger. Martin doelt hierbij op diverse toepassingen zoals het maken van aantekeningen of het gebruik van de calculator. Zij gaat de mist in als zij stelt dat lerenden hierdoor in staat zijn om te multitasken. Ik deel haar mening dat lerenden en docenten dankzij mobiele technologie in staat zijn om dankzij één apparaat diverse ‘gereedschappen’ in de klas te gebruiken (zoals een zoekmachine of woordenboek).
  3. Mobiele apparaten maken minder geluid en storen daardoor minder dan een laptop of PC met toetsenbord. Behalve als gebruikers het geluid van het ingebouwde toetsenbord aan laten staan.
  4. Leren wordt meer interactief. Martin doelt hierbij vooral op het gebruik van audiovisuele toepassingen. Ik denk vooral aan student response systemen of aan de combinatie van iPads met de Apple TV waardoor lerenden beurtelings kunnen presenteren.
  5. Leren wordt meer flexibel. Martin geeft voorbeelden van adaptieve toepassingen. Volgens mij hebben PC’s en laptops wat dit betreft meer mogelijkheden.
  6. Je kunt sociale media binnen de klas inzetten voor interactie en netwerken. Dit argument is voor veel docenten juist reden om mobiele technologie niet in het onderwijs in te zetten. Zij zijn -niet geheel ten onrechte- bang voor afleiding en verleiding. Risico’s waar Martin helaas niet bij stil staat. In het algemeen zou ik terughoudend zijn met het gebruik van sociale media in de klas (maar niet buiten de klas).

Ik vind een aantal van Martin’s redenen dus niet zo sterk. Terwijl ik één belangrijke reden juist mis: je kunt dankzij mobiele apparaten veel gemakkelijker selectief technologie tijdens je lessen inzetten. Je hoeft geen computerlokaal meer te reserveren dat jou ‘dwingt’ de hele ‘les’ met ICT te werken. Dankzij smartphones en tablets kun meer afwisseling in je onderwijs aanbrengen. Bijvoorbeeld: starten met voorkennis in kaart te brengen, zonder ICT discussiëren, een korte online zoekopdracht, een korte demonstratie (zonder ICT).

Al met al zijn de redenen om mobiele technologie in de klas in te zetten:

  1. Leren wordt veelzijdiger.
  2. Je bent in staat selectief ICT tijdens de les in te zetten.
  3. Leren wordt interactiever.
  4. De apparaten maken minder lawaai.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *