Zes dingen die echt werken bij blended learning #OWD18

Deze workshop tijdens de SURF Onderwijsdagen werd aangekondigd als “7 dingen die echt werken: blended learning vormgeven met bewezen onderwijsprincipes”. Welk onderwijsprincipe blijkt toch niet te werken?

Het meeste van wat binnen lerarenopleidingen en pabo’s wordt geleerd, is niet bewezen. En wat wel werkt, komt in die opleidingen vaak niet aan bod. Aldus leden van de SIG Blended learning.

Evidence-based is heel lastig. Op veel factoren heb je geen invloed. Daarom worden aanpakken uit laboratoria vervolgens in het echte onderwijs toegepast. Ook worden meta analyses uitgevoerd naar wat werkt.

We starten met het activeren van voorkennis. Welke strategieën voor effectief leren ken jij?  Er werden niet alleen leerstrategieën, maar ook instructiestrategieën genoemd.

De presentatoren baseren zich o.a. op learningscientists.org. De strategieën zijn:

  • Strategie 1: maak gebruik van concrete voorbeelden die theorie duidelijk maken. Link ook concrete voorbeelden met elkaar.
  • Strategie 2: combineer woorden met afbeeldingen (dual coding). Teken dingen uit.
  • Strategie 3: leg uit, stel vragen en leg verbanden. Koppel zaken die je al weet aan nieuwe kennis.
  • Strategie 4: wissel onderwerpen met elkaar af (ook de volgorde; interleaving). Wees er actief mee bezig.
  • Strategie 5: retrieval practice. Check of wat je weet, klopt. Doe tests en denk na over antwoorden.
  • Strategie 6: leer over tijd (elke avond tien minuten; spaced practice). Review wat je een tijd geleden hebt gedaan.

Vervolgens hebben we in duo’s gesproken over deze principes. Er bleek geen zevende principe te zijn. Er was sprake van een typefout.

Er werd ook aangegeven dat je meer aandacht zou moeten besteden aan studievaardigheden. Want veel studenten passen deze strategieën niet toe, ook al weet je dat ze effectief zijn.

Opdracht twee was het koppelen van ICT-0functionaliteiten aan deze onderwijsprincipes. Je kunt ook starten vanuit functionaliteiten en kijken in hoeverre je onderwijsprincipes hiermee kunt faciliteren.

  • Interleaving: je kunt een interactieve video gebruiken waarbij vragen korte instructies afwisselen. Via conceptmapping kun je bijvoorbeeld een bepaald vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
  • Elaboration: kan via writing together online indien studenten over voldoende voorkennis beschikken. Interactieve video’s zijn hier ook geschikt voor.
  • Dual coding: bij video’s heb je vaak ook nog te maken met geschreven tekst en gesproken tekst. Dat leidt weer tot cognitieve overbelasting.
  • De kwaliteit van wat je met de tools en principes doet, is van grote invloed op de effectiviteit.
  • Veel onderwijsprincipes zijn vaak gericht op de lagere denkniveaus.
  • Door de zinvolle inzet van functionaliteiten werk je vaak aan meerdere onderwijsprincipes.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *