Zelfgestuurd en onderzoekend leren bevordert kritisch denken

Science News heeft positief nieuws voor voorstanders van zelfgestuurd en onderzoekend leren. Daarbij valt mij echter een belangrijke ‘mits’ op.

OnderzoekScience News besteedt aandacht aan recent onderzoek van de Universiteit van Brits Columbia.

Self-directed, iterative learning dramatically improves critical thinking in STEM classes

Een experimentele groep van 130 studenten -die een aanpak van zelfgestuurd en onderzoekend leren toepasten- presenteerden beter dan een controlegroep die in een traditioneel lab leerden:

  • Ze verbeterden 12 keer zo vaak hun data of methoden.
  • Ze waren 4 keer zo vaak in staat om op basis van data een beperking van een onderliggend model te identificeren en verklaren.

Dat zijn prachtige resultaten die bovendien bleken te beklijven, ook nadat lerenden weer les kregen op basis van traditionele onderwijsmethodes.

Je moet er volgens mij wel rekening mee houden dat deze studenten een duidelijke structuur of raamwerk met instructies kregen aangereikt die hun stimuleerden en begeleiden bij zelfgestuurd en onderzoekend leren:

The framework asks students to compare their experimental data to other students’ data or to simplified models, think critically, and then rework the science–on their own.

Deze manier van werken functioneert goed, mits je lerenden hier gedegen op voorbereid. Lerenden leren niet vanzelf zelfgestuurd en onderzoekend te leren. Deze opvatting wordt m.i. ook ondersteunt door deze presentatie van Emmy Vrieling (OU).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *