Zal leren en ontwikkelen op termijn in de metaverse plaatsvinden?

Pamela Hogle verkent in het artikel Will Learning Move into the Metaverse? de metaverse en de mogelijke gevolgen voor leren en ontwikkelen.

MetaverseEr wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan de metaverse. Zoals gebruikelijk bij een betrekkelijk nieuwe technologische ontwikkeling -ook al bestaat de term al veel langer- zijn er ook bij de metaverse overspannen verwachtingen en kritische commentaren. Tegelijkertijd proberen we de betekenis ervan voor verschillende vakgebieden te doorgronden. Dat geldt ook voor leren, opleiden en onderwijs.

Wat is het?

De metaverse wordt weleens de ‘volgende generatie internet’ genoemd. Het is een digitale ruimte vertegenwoordigd door digitale representaties van mensen, plaatsen en dingen. Gebruikers zijn in staat te participeren in blijvende gedeelde ervaringen die verder gaan dan de virtuele werelden die we nu kennen. Er is sprake van een verschuiving in de manier waarop we omgaan met technologie en onze relatie met cyberspace. Zo vat Hogle dit fenomeen in elk geval samen. Technologieën als virtual reality, AI en blockchain spelen hierbij een belangrijke rol.

Krachtigere interactie

Je kunt binnen de metaverse bijvoorbeeld virtuele vergaderingen houden binnen 3D-ruimtes waarbij deelnemers als digitale avatar aanwezig zullen zijn. Daarbij is meer mogelijk als het gaat om uitdrukkingen, lichaamstaal en stemgeluid waardoor de kwaliteit van online ontmoetingen beter zal worden.

De ervaring van VR zorgt ervoor dat mensen meer verbonden worden met de werkelijkheid. Interacties en ontmoetingen voelen meer natuurlijk aan omdat ontmoetingen in de metaverse meer lijken op de conventionele werkelijkheid, de fysieke realiteit, dan nu het geval is bij online overleg.

Avatars kunnen daarbij elke vorm aannemen. Het is mogelijk om een avatar te creëren die op jezelf lijkt, maar het is ook mogelijk om een avatar te kiezen die daar niet op lijkt. dat biedt ook kansen voor leren omdat sommige trainingen er op gebaseerd zijn dat deelnemers zich verplaatsen in een ander, zoals de training tegen vooroordelen. Voorlopig onderzoek laat wel zien dat je als opleider/trainer terughoudend moet zijn in het toepassen van dergelijke werkvormen.

Volgens Hogle is het eveneens van belang dat je een juist beeld van jezelf in de metaverse creëert. Het uitstralen van leiderschap in een virtuele omgeving is voor veel leiders complex en het uitstralen van autoriteit in de nieuwe norm van virtuele vergaderingen vraagt om extra inzet, meent zij.

Gevolgen voor L&D

‘Leren en ontwikkelen’ speelt een belangrijke rol in het voorbereiden van werknemers op werken in de metaverse. Daarnaast zullen bepaalde vormen van samenwerking en leren op de werkplek in de metaverse plaatsvinden. Internationale samenwerking zal beter verlopen omdat we op een meer natuurlijk manier met elkaar kunnen interacteren.

Volgens Pamela Hogle leidt het gebruik van de metaverse ook tot leervragen:

  • Leidinggevenden zullen op korte termijn nieuwe strategieën ontwikkelen, gericht op de gevolgen van de metaverse voor diensten, producten en manieren van leren.
  • Medewerkers zullen digitale vaardigheden moeten ontwikkelen.
  • L&D-teams die werk en leren in een metaverse creëren of ondersteunen, hebben expertise nodig op het gebied van immersief en 3D-ontwerp, tools en platforms. Zij moeten technologieën zoals blockchain, VR of Internet of Things moeten begrijpen.

Mijn opmerkingen

Het zal nog een hele tijd duren voordat we binnen de metaverse zullen werken en leren. De eerste toepassingen van de metaverse zijn er. Dat wil echter nog niet zeggen dat deze technologische ontwikkeling op korte flinke impact zal hebben. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de mogelijkheden en beperkingen van de metaverse.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *