Zal het hoger onderwijs van 2020 wezenlijk anders zijn dan het huidige onderwijs?

De meningen over de toekomst van het (Amerikaanse) hoger onderwijs zijn sterk verdeeld. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Zal het toekomstig onderwijs anders zijn dan het huidig onderwijs, mede als gevolg van technologische ontwikkelingen?

Het Pew Research Center’s Internet & American Life Project heeft onderzoek gedaan naar opvattingen over veranderingen binnen het hoger onderwijs. Zij hebben steeds tegengestelde stellingen geponeerd die toekomstscenario’s representeren. De online vragenlijst is ingevuld door 1021 belanghebbenden bij het hoger onderwijs. Het onderzoek laat zien dat de respondenten behoorlijk verdeeld zijn over de toekomstscenario’s.

Behalve technologische ontwikkelingen zal onder meer ook de discussie over bekostiging (en daarmee gepaarde gaande een debat over het business model van instellingen voor hoger onderwijs) van invloed zijn op de eventuele verandering van het hoger onderwijs. De auteurs van het rapport schrijven:

Students and parents, stretched by rising tuition costs, are increasingly challenging the affordability of a college degree as well as the diploma’s ultimate value as an employment credential.

Technologische ontwikkelingen zullen er ook toe leiden dat nieuwe organisaties de markt van het hoger onderwijs zullen betreden.

Bijna 40% van de respondenten verwacht echter dat de meeste universiteiten in 2020 nog steeds voornamelijk face-to-face onderwijs verzorgen, dat voornamelijk via traditionele hoorcolleges zal plaats vinden. De wijze van beoordelen en examineren zal niet veel verschillen van de huidige situatie, zo verwacht men. Online leren vormt hooguit een aanvulling op het bestaande aanbod.

Zestig procent van de respodenten denkt dat toepassingen als teleconferencing en online leren in 2020 massaal geadopteerd zullen zijn, en dat het onderwijs meer geïndividualiseerd en ‘just-in-time’ zal zijn. Blended learning wordt de norm, en ook de wijze van beoordelen zal meer rekening houden met individuele leerdoelen.

Ik verwacht zelf dat het bestaande onderwijs systeemveranderingen nog een hele tijd tegen kan houden. De maatschappelijke erkenning van alternatieven (en niet zo zeer het overheidsbeleid) zal echter leiden tot ontwrichtende innovaties. Of we dan leven in 2020 of enkele jaren later, vind ik niet eens zo interessant.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *