Zal digitalisering opleiden, trainen en oefenen transformeren?

Vandaag heb ik ter gelegenheid van het afscheid van Eric van der Maas als teammanager Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio in de regio Gooi en Vechtstreek, een presentatie verzorgd over trends op het gebied van digitalisering en opleiden, trainen en oefenen.

Ik ben eerst kort ingegaan op digitalisering en op het verschil tussen trends en hypes. Digitalisering heeft betrekking op toenemend gebruik van digitale technologieën voor het faciliteren van diverse processen binnen tal van organisaties. Waaronder dus opleiden, trainen en oefenen. Data en informatie spelen daarbij een steeds belangrijker wordende rol.

Trends voltrekken zich in een traag tempo, maar hebben uiteindelijk een blijvend karakter. Hypes komen snel op, genereren veel aandacht, maar verdwijnen ook weer snel. Soms hebben trends overigens ‘hype-achtige trekken’.

Ik heb vier trends de revue laten passeren, die allemaal invloed (zullen) hebben op opleiden, trainen en oefenen:

Artificiële intelligentie

‘Machines’ hebben toegang tot data, herkennen patronen en nemen zelfstandig beslissingen (niet meer op basis van regels en commando’s). Bovendien leren ze door het gebruik en feedback van gebruikers. Voorbeelden zijn:

  • ChatGPT. Uiteraard kon ik hier vanmiddag niet omheen. Deze applicatie is in staat om teksten te genereren op basis van een trainingsbase met heel veel teksten. Dat gaat niet altijd goed. Toch zie je al tal van nuttige toepassingen. De nadruk ligt momenteel op het gebruik van ChatGPT door lerenden, bijvoorbeeld bij het schrijven van essays. Je kunt ChatGPT echter onder andere ook gebruiken voor het ontwikkelen van vragen met feedback, voor het geven van feedback, voor het maken van een outline van een projectplan of voor het genereren van reacties op mails (Microsoft zal deze toepassing integreren in Office 365). De professionele en betaalde versie van ChatGPT kun je bijvoorbeeld ook koppelen aan een database met ‘evidence-informed’ vakliteratuur. De antwoorden worden dan kwalitatief beter. Het gebruik van dergelijke tools zal ook gevolgen hebben voor de aard van ons werk en voor bekwaamheden
  • Chatbots kunnen overigens ook worden gebruikt om veelgestelde vragen van lerenden te beantwoorden of om lerenden te coachen.
  • Je hebt veel meer toepassingen van ‘generatieve AI’. Dankzij AI kun je geschreven teksten omzetten in spraak, kun je teksten vertalen of verbeteren, samenvattingen maken, enzovoorts.
  • Binnen Learning Experience Platforms wordt AI gebruikt om lerenden gepersonaliseerde content aan te bieden (op basis van hun profiel en eerder leergedrag).
  • Leerplatforms maken gebruik van gegevensanalyse en algoritmen waarmee de sterke en zwakke punten van een lerende geanalyseerd kunnen worden. Op basis hiervan bieden deze platforms lerenden gepersonaliseerde inhoud en feedback om lerenden te helpen in eigen tempo vooruitgang te boeken. DuoLingo is daar een voorbeeld van.

Technologie faciliteert en ‘enabled’ werkplek leren

Gottfredson en Mosher illustreren in hun ‘Five Moments of Need’ dat werknemers verschillende typen leervragen hebben, die lang niet altijd het beste met behulp van formeel leren kunnen worden beantwoord. Performance support speelt dan bijvoorbeeld een belangrijke rol, en digitalisering faciliteert dit vervolgens. Verder speelt ‘microlearning’ op dit terrein een belangrijke rol (bijvoorbeeld bij gespreid en regelmatig oefenen). Een derde voorbeeld, dat ik niet heb besproken, is zelfgestuurd leren dat door leertechnologie ondersteund wordt (bijvoorbeeld het gebruik van een RSS feedreader waarmee je op de hoogte blijft van ontwikkelingen op je vakgebied).

Immersieve technologieën

Dit zijn technologieën die je als het ware een realistische leersituatie in kunnen zuigen. Virtual reality is daar een voorbeeld van. Deze toepassing is geschikt voor oefenen in gesimuleerde praktijksituaties. Met name in situaties die lastig in de fysieke praktijk na te bootsen zijn, zoals gevaarlijke of lastig toegankelijke situaties (bijvoorbeeld een ramp of ongeluk). Er zijn onderzoeken bekend, met name in de medische wereld, waaruit blijkt dat leren via VR effectiever is dan ‘traditioneel leren’.

Een recente ontwikkeling is de Metaverse. Dit zou weleens de volgende generatie internet kunnen worden. Daarin interacteren we met elkaar in een virtuele omgeving, waarbij ook artificiële intelligentie wordt toegepast en we zelfs met elkaar transacties kunnen plegen.

Online video: meer en verrijkt

We passen al lang online video toe voor opleiden, trainen en oefenen. We beschikken echter over technologieën, zoals HiHaHo, waarmee we online video’s meer interactief en leerzamer kunnen maken. Verder kunnen we online video gebruiken voor het delen van ervaringen via storytelling, en kunnen we ook lerenden video’s laten maken en delen (bijvoorbeeld voor reflectie).

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Je schrijft: ‘Er zijn onderzoeken bekend, met name in de medische wereld, waaruit blijkt dat leren via VR effectiever is dan ‘traditioneel leren’.’
    Ik ben benieuwd naar die onderzoeken. Kun je mij verwijzen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *