Ik denk niet dat ik op korte termijn over zal gaan tot de aanschaf van de nieuwe iPad. Ik ben tevreden met de huidige versie, en zie de toegevoegde waarde van de camera's en de wat betere prestaties niet zo snel. Dat komt waarschijnlijk vooral omdat ik mijn iPad gebruik náást mijn Macbook (die ik gebruik voor bijvoorbeeld Skype). Maar ik blijf geïnteresseerd in artikelen over de nieuwe iPad, vooral in relatie tot leren.
Een artikel met de kop "How the iPad 2 Will Revolutionize Education" moest ik dan ook gelezen hebben. Wat maakt de nieuwe iPad volgens de auteur tot een instrument voor transformatie van het onderwijs?
Enhanced Facetime will be great for remote lectures or office hours, high-definition video editing will facilitate exploratory learning and reporting, and real-time image mirroring will stylize lectures in science, history, and geography. Additionally, mobile learning is made possible through the iOS 4.3 hotspot update, permitting Internet connectivity for apple phones, tablets, and laptops.
De auteur, Gregory Ferenstein, denkt dat met name de camera aan de voorkant van de iPad plaatsonafhankelijke interacties tussen onderwijsgevenden en lerenden mogelijk zal maken, en dat je hiermee ook 'instituut-overstijgend' leren kunt realiseren. Lezingen worden dankzij de Khan Academy 'thuis leren', en o.a. dankzij apps kun je als onderwijsgevende je instructies verrijken.
Mwa. Gregory Ferenstein heeft wat mij betreft te hooggespannen verwachtingen van de iPad. De voorbeelden die hij noemt zijn praktisch allemaal nu al te realiseren met laptops. En heeft dit het onderwijs getransformeerd?
De enige unieke functionaliteit van de nieuwe iPad, die Ferenstein beschrijft, is de camera aan de voorkant. Maar of dit leidt tot radicaal andere vormen van interacties, waag ik te betwijfelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ja, helaas zullen natuurwetenschappen op VO-scholen een stapje terug doen.
Hoi Wilfred,
Ik denk dat een ipad toch een lagere drempel vormt dan een laptop. Je bent in 3 seconden online en in staat iets te doen. Bovendien gaat je batterij makkelijk een hele dag mee. En het op tafel liggende tablet is toch minder storend tijdens een gesprek.
Ik ben met je eens dat de ipad functioneel vergelijkbaar is met een laptop, maar wel ontzettend veel gemakkelijker te gebruiken. De iPhone had mindere specs dan de concurrentie en won/wint ook.
Ik denk dan ook dat die ‘usability’ een belangrijke factor kan/zal vormen bij de adoptie van de technologie. De tijd zal het leren!
Vriendelijke Groet,
Michael
Ik ruil de iPad1 meteen in hoor. Ik denk namelijk dat de camera een enorm verschil maakt. Vooral voor de AR mogelijkheden. En ja, daarvoor kun je natuurlijk ook een laptop gebruiken, maar de ‘mobiliteit’ daarvan is toch minder. Pierre Gorissen heeft erover geblogd http://ictoblog.nl/2011/03/15/augmented-reality-op-je-ipad-2-2, dus dat hoef ik hier niet over te doen, maar als ik dit soort berichten zie dan denk ik dat de toepassingen voor het onderwijs eindeloos zijn.
@Christian: dat durf ik niet te zeggen.
@mike: de iPad heeft zeker voordelen ten opzichte van een laptop (maar ook beperkingen). Ik heb vooral gereageerd op wat de auteur schrijft. Dat heb ik proberen te nuanceren.
@Patricia Kokx: Ok. Voor AR heeft de iPad meer mogelijkheden. Hoewel Pierre ook schrijft dat deze mogelijkheden vooral op termijn beschikbaar zullen komen. Denk je overigens dat het onderwijs AR meer zal omarmen als men de iPad 2 gaat aanschaffen? Of is daar meer voor nodig?
Ik licht het toe: ik vind het onverkropbaar dat Apple om vage en in mijn ogen politieke redenen geen legale manier aanbiedt om java en flash draaiend te krijgen. Zeker de eerste, aangezien echt zeer veel gebruikte, mss. wel meest gebruikte ICT apps, applets voor o.a. natuurkunde (Phet) en wiskunde daardoor niet werken. Wat me hier stoort is dat technologie (of zelfs corporate policy) gaat bepalen wat wel of niet gebruikt kan worden in de les.