Gaat augmented reality (AR) spoedig doorbreken? Als je 'Augmented reality' quickly becoming real mag geloven wel. Dankzij steeds krachtigere en slimmere mobiele telefoons, GPS, digitale kompassen en draadloos en snel internet komt een "computer-enhanced view of the world" onder het bereik van velen. En dus wordt er ook gekeken naar de mogelijkheden van deze technologie voor het onderwijs.
Het artikel beschrijft diverse voorbeelden van augmented reality. Je kijkt via de camera van je mobiele telefoon naar je omgeving en je ziet relevante foto's van Flickr, Wikipedia-pagina's of berichten op Twitter, die in de omgeving zijn gepost. Ook informatie over over restaurants, winkels en vertrektijden van bussen kan op deze manier zichtbaar worden. Een ander voorbeeld is volgens de auteur het koppelen van zoekresultaten aan de locatie waar je je bevindt (volgens mij niet echt een voorbeeld vab AR).
Wat betreft onderwijstoepassingen geeft de auteur het voorbeeld van een video die toont hoe je omgeving er in de toekomst uitziet als gevolg van klimaatverandering. Vervolgens leer je wat je kunt doen om dat te voorkomen.
Het artikel laat ook sceptici aan het woord: wordt niet meer beloofd dan waargemaakt kan worden? Is de technologie volwassen (GPS kost veel batterijcapaciteit)?
Het artikel in eSchool News citeert ook een vertegenwoordiger van het Nederlandse bedrijf Layar:
Layar's goal is to create a "serendipitous experience" that lets you discover new things about your surroundings.
Persoonlijk denk ik dat daar vooral kracht van AR voor leren zal liggen. Augmented Reality maakt serendipity learning mogelijk. Dankzij AR wordt just-in-time en locatiegebaseerd leren mogelijk (zie ook Augmented reality maakt serendipity learning mogelijk). Leren in een authentieke en betekenisvolle context, waarbij sprake kan zijn van synergie tussen formeel en informeel leren. En het mooie is: je hebt er geen speciale educatieve applicaties voor nodig (ook al zullen die ongetwijfeld ontwikkeld worden). Je kunt volstaan met de technologie waarover je al beschikt. Tenminste: straks.
Ik verwacht daarom dat AR op termijn breder geadopteerd zal worden door het onderwijs dan bijvoorbeeld serious gaming.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Klopt het dat je je in je verhaal vooral richt op AR via een mobieltje?
Je zegt namelijk: je hebt er geen speciale educatieve applicaties voor nodig.
Maar de AR voorbeelden die ik heb gezien die gemaakt zijn voor een webcam vergen natuurlijk wel het nodige programmeerwerk. Ik vind trouwens het heen en weer bewegen van een geprint logo voor de webcam om iets te zien bewegen nogal klungelig. Maar een Legodoos voor een camera houden om op het beeldscherm te zien wat er in de doos zit is al een stuk logischer.
We kennen natuurlijk allemaal het voorbeeld van BMW voor de monteur met een speciale bril. Dat is pas echt learning on the spot. Overigens is dit geen toevallig leren vind ik, tenzij de BMW monteur terwijl hij de motor opendraait nog iets anders tegenkomt misschien?
Eerlijk gezegd moest ik het woord echt opzoeken en ik vraag me af of het binnenkort tot mijn vocabulaire gaat behoren: serendipity is het Engelse woord voor Serendipiteit, wat betekent het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders.
Maar dat we meer van AR gaan zien ben ik absoluut met je eens!
@Willem: Ja, ik doel inderdaad vooral op AR via een smartphone. Het BPW-voorbeeld is inderdaad een mooie vorm van werkplekinstructie via AR, maar niet eenvoudig te realiseren. Ik gebruik het woord ‘serendipiteit’ eigenlijk niet omdat deze term volgens mij amper in het Nederlands wordt gebruikt, terwijl je ‘serendipity’ in het Engels wel tegen komt (er is volgens mij zelfs een film met die titel.