YouTube is erg populair onder jongeren. Niet alleen voor de 'fun', maar ook voor leerdoeleinden (wat overigens ook 'fun' kan zijn). Dat blijkt uit de bijdrage Need help with class? YouTube videos await. Op YouTube staat een groot aantal video's, bijvoorbeeld over wiskunde, die op grote schaal worden bekeken. Lerenden kunnen de filmpjes zo vaak als nodig en in eigen tempo bekijken. En op het moment dat het hen uitkomt.
Het artikel bevat ook tips voor het maken van een goede instructievideo:
- Houd het eenvoudig.
- Kies een ontspannen aanpak.
- Richt je op een enkel concept.
- Maak de films niet langer dan tien minuten.
- Denk hardop.
Een voorbeeld is de Khan Academy. In onderstaande video legt Sal Khan op CNN de kredietcrisis uit.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Op onderwijsvanmorgen.nl hebben we twee docenten staan die zelf filmpjes maken om in de klas te gebruiken. Evelien Hoekman maakt filmpjes over economische formules (http://tinyurl.com/8kfve8) en Hans Pieterson maakt filmpjes over Duitse naamvallen zodat zijn leerlingen in eigen tempo kunnen oefenen (http://tinyurl.com/a5pkoc). De filmpjes zijn eenvoudig, maar duidelijk en worden goed ontvangen door de leerlingen, maar het kost ook wel erg veel tijd om ze te maken.