De effectiviteit van blended learning is afhankelijk van een aantal factoren zoals het ontwerp en de didactiek die je bij blended learning inzet. Ik hanteer daarom een stappenplan bij de realisatie van blended learning. In een sessie tijdens de DAS Conferentie Applied Science (Domein Apllied Science) heb ik met de aanwezigen vandaag een aantal van deze stappen besproken.
Ik ben eerst ingegaan op blended learning en op de vraag of blended learning een effectieve manier van leren is. De ervaringen met blended learning zijn immers lang niet altijd positief. Dat heb ik ook geïllustreerd. Als je echter zorgvuldig kijkt naar het ontwerp en de didactiek, en als je aandacht besteed aan de implementatie (denk aan visieontwikkeling, en met name professionalisering en ondersteuning), dan kan blended learning zeker goede resultaten opleveren.
Om blended learning (en technology enhanced learning) op een goede ten ontwerpen en te ontwikkelen, hanteer ik een stappenplan. Ik heb een aantal stappen met de aanwezigen doorgenomen.
Eén van die stappen is het bepalen van de doelen die je met blended learning wilt bereiken. Ik heb de aanwezigen een aantal doelen voorgehouden. Hoe belangrijk vinden zij die doelen? En hoe haalbaar (met behulp van ICT)? De keuze voor bepaalde doelen is van invloed op je model van blended learning, en de wijze waarop je blended learning vormgeeft (en met welke technologie).
De doelen kunnen onder een aantal hoofdrubrieken gebundeld worden:
- Verbeteren van de kwaliteit
- Flexibilisering (diverse vormen)
- Efficiëntie verbeteren
- Voortgang bewaken (en relatie met lerenden versterken)
- De leeromgeving vergroten
Een andere hoofdindeling is (Arnett, 2018):
- Effectiviteit van docenten vergroten (slim gebruik multimedia: lerenden onthouden leerstof beter).
- Leertechnologie versnelt werk docenten (automatische feedback bij voortgangstoetsen).
- Nieuwe benaderingen bij leren toepassen (individuele leerpaden, voortgang monitoren met automatische interventies).
Daarna ben ik ingegaan op een tweede stap: het kiezen van een model voor blended learning, mede op basis van de doelen die je met blended learning wilt bereiken. Ik heb drie modellen kort besproken, en met de aanwezigen gekeken naar de variabelen die ten grondslag liggen aan een bepaald model. Eén van die modellen is het Flipped Classroom model. Deze video laat zien wat je hiermee kunt bereiken.
Daarna wilde ik met de deelnemers kijken naar een aantal stappen bij het ontwikkelen van je onderwijs. Begin bijvoorbeeld eens met kritisch naar je onderwijs te kijken. Daar zijn hulpmiddelen voor. Bijvoorbeeld dit beschrijvingskader, het PIC-RAT-raamwerk en het Triple E Framework. Lees ook de toelichting.
Welke praktische didactische keuzes maak je dan, en tot welke (‘technology enhanced’) leeractiviteiten leidt dat dan? Ik pleit er daarbij voor om uit te gaan van principes van effectief onderwijs. Deze kun je veelal met behulp van leertechnologie mogelijk maken. Voorbeelden zijn:
- Realistische problemen als uitgangspunt van leren (bijv. via VR)
- Activeren van studenten (o.a. actief ophalen van kennis)
- Demonstreren, uitleggen. Bijvoorbeeld via video met vragen en feedback.
- Laat studenten uitleggen (o.a. screencasts maken)
- Laat studenten toepassen (o.a. zelftests met feedback).
De laatste stap uit het stappenplan, die ik wilde behandelen, is het verkennen van leertechnologieën (en functionaliteiten van een digitale leeromgeving). Zie onderdeel h) van mijn stappenplan.
Hieronder vind je de slides van de presentatie die ik tijdens deze workshop heb gebruikt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie