Vandaag heb ik tijdens het congres E-learning in de Zorg een workshop verzorgd over het gebruik van sociale media voor leren. We hebben o.a. gekeken naar het gebruik van sociale media door de aanwezigen. Vervolgens ben ik aan de hand van het complexe begrip 'affordances' gaan verkennen hoe je sociale media kunt gebruiken voor leren.
Volgens Paul Kirschner (2002) zijn affordances "de waargenomen eigenschappen van een ding in samenhang met een gebruiker die beïnvloedt hoe het wordt gebruikt". Enkele affordances van LinkedIn zijn bijvoorbeeld:
- Berichten plaatsen
- Becommentariëren
- Groepen maken
- Berichten sturen
- Bronnen delen
- Openbaar – besloten
- Mensen zoeken
- Contacten maken
We hebben vervolgens verkend wat de affordances van andere sociale media zijn, welke leerresultaten je er mee kunt behalen en waarom je ze wel of niet zou gebruiken binnen leersituaties. De uitwerking van deze opdracht zal ik posten.
Aan de illustratie hoe ik sociale media gebruik om te leren, zijn we niet meer toegekomen.
Ik heb een selectie van onderstaande dia's gebruikt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie