Gisteren heb ik in het kader van een adviestraject bij Iselinge Hogeschool een workshop verzorgd over modellen voor blended learning. In deze blogpost beschrijf ik de aanpak.
Ik heb eerst kort teruggeblikt op de resultaten van een eerdere sessie over doelen en resultaten. Vervolgens heb ik de elf modellen gepresenteerd. Daarna hebben we in duo’s via ProConIt afwegingen per model gemaakt. ProConIt is een applicatie waarin je een stelling of vraag kunt poneren. Deelnemers vullen dan argumenten in (pro, con), waarna zij kunnen stemmen op argumenten. Een meter laat zien hoe het oordeel uitvalt.
Ik had vooral maar liefst elf vragen gesteld. Het zijn immers elf modellen. Bijvoorbeeld: Zou Iselinge het Flipped classroom model (FCM) moeten omarmen?
De aanwezigen hadden informatie over de verschillende modellen tot hun beschikking. Ik heb een Google Doc gebruikt met links naar bronnen en met links naar de stellingen in ProConIt. De URL van het Google Doc heb ik verspreid via een ruimte in TodaysMeet.
Nadat men de stellingen had beargumenteerd heb ik via Mentimeter gevraagd welke modellen hun overall voorkeur hadden, en welke modellen de aanwezigen niet passend vonden voor de eigen hogeschool.
Nadat met een keuze had gemaakt zijn we de modellen gaan concretiseren via persona’s. Dat zijn beschrijvingen van hoe een student en docent gedurende bijvoorbeeld een week gebruik maakt van leertechnologie ten behoeve van leeractiviteiten. Via de ruimte in TodaysMeet heb ik een uitgewerkt voorbeeld van een persona gedeeld (geschreven in Google Docs).
Hieronder vind je een presentatie van de modellen die ik eerder heb beschreven. Check ook de informatie over de mate van flexibiliteit van de modellen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie