Volgens Wytze Koopal wordt microbloggen één van de drie ‘bloeiende’ trends op het gebied van ICT en leren. Dennis Goedegebuure denkt ook dat de microblogtool Twitter in 2009 mainstream zal worden. Hij stelt bijvoorbeeld dat traditionele media steeds vaker over Twitter schrijven, en dat over belangrijk nieuws uitgebreid getwitterd wordt. Verder ziet hij dat Twitter het belangrijkste communicatiemedium wordt rond conferenties, en dat services rondom Twitter steeds vaker financiering vinden.
Met een knipoog formuleert Goedegebuure ook tien criteria waaraan je kunt zien dat Twitter het heeft gemaakt.Bijvoorbeeld als je ouders jou via Twitter gaan volgen, of als je bedrijf richtlijnen gaan formuleren over communicatie via Twitter.
Ik ben zelf terughoudender over Twitter als belangrijke trend op het gebied van (t)e-learning, of Twitter als
breed geaccepteerd medium:
- Vanavond vier ik met ongeveer 40 mensen Oud en Nieuw. Ik durf te wedden dat -behalve ik- niemand twittert, en zelfs bijna niemand gehoord heeft van Twitter.
- Het aandeel twitteraars in mijn familie-, vrienden- en kennissenkring is verwaarloosbaar.
- Het aandeel twitteraars in mijn zakelijk netwerk is gering.
- Bij mijn werkgever werken zo’n 1200 medewerkers. Ik vermoed dat -behalve ik- geen collega twittert, en zelfs bijna niemand gehoord heeft van Twitter.
- De meerderheid van de mensen die ik tegenkom, en die gehoord hebben van Twitter, zien er het nut niet van in.
- Tijdens niet ICT-gerelateerde congressen wordt amper getwitterd.
E-mail is mainstream. Google is mainstream. Wikipedia ook. Maar Twitter? Ik dacht het niet, en ik zie het ook niet gebeuren. De meeste mensen kunnen ook netwerken en communiceren zonder te microbloggen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het is wel interessant om te constateren dat onder jongeren e-mail alweer “uit” is. Dat merk ik ook met leerlingen: hyves en MSN zijn hun primaire communicatiemiddelen. Deels microbloggen zij eigenlijk al, via de WieWatWaar (ik heb met Sinterklaas nog gemerkt wat een impact dat kan hebben, toen ik daarin lichtjes suggereerde dat ik de schoolsinterklaas was) en hun MSN-status. Daar waar wij een naam neerzetten, doen zij een nickname + huidige activiteit/emotie/etc.
Niet dat twitter daarmee mainstream wordt, maar de manier van communiceren in kleine, korte berichtjes is wel mainstream. Het begon met SMS, en nu zie je dat eigenlijk overal.