Wordt (t)e-learning vaak belemmerd door docenten en scholen?

Docenten en schoolorganisaties belemmeren lerenden vaak om ICT ten behoeve van het leren te gebruiken. Die conclusie valt te lezen in de bijdrage Are Schools Inhibiting 21st Century Learning?, naar aanleiding van een grootschalig onderzoek.

Among middle and high school students, 40 percent indicated that teachers are limiting their use of technology in schools, and 45 percent said that school "security" practices, such as Web filtering, were limiting their ability to take advantage of technology for learning.

Volgens mij gaat het hierbij vooral om het beeld dat lerenden hiervan hebben. Schoolorganisaties kunnen goede redenen hebben om niet alles toe te staan. Daarbij denk ik vooral aan het installeren van bepaalde applicaties,in verband met de beheerslast (denk aan Google Earth of aan Second Life). Een goede communicatie richting eindgebruikers kan hiervoor begrip kweken.

De auteur illustreert ook maar weer eens hoe ver lerenden wat betreft ICT-gebruik vóór lopen op ouders en docenten. Tegelijkertijd zien docenten steeds vaker de toegevoegde waarde in van ICT voor het leren. Gaming wordt  onder meer met name genoemd, ook al wordt deze toepassing nog maar weinig in de praktijk gebruikt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *