On demand TV kijken (een programma bekijken wanneer het jou uitkomt, waarbij je reclames overslaat) is al langer mogelijk (en dan heb ik het niet over de video van vroeger). Zal on demand ook de toekomst van leren vormen? Die vraag behandelt Bill Cushard.
Volgens Cushard kunnen we wat betreft leren twee lessen trekken uit ‘on demand‘:
- We leren niet meer volgens vaste roosters. Cursisten slaan pauzes en oninteressante delen van sessies over. En zij kunnen bepaalde passages nog eens bekijken.
- Leren kan ingebed worden binnen het werk. Net zoals advertenties nu ingebed zijn binnen TV-programma’s. Werknemers hebben de beschikking over online instructies, leerobjecten of online discussies binnen hun werkomgeving.
Met name de laatste ‘les’ vind ik interessant. Dit impliceert dat je geen aparte leermanagement systemen of elektronische leeromgevingen meer nodig hebt. Het is daarbij wel de vraag of systemen die mensen voor hun werk gebruiken, in staat zijn om online leren te faciliteren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het is leuk vertaald door @wrubens Iets wat al lang kan en slechts minimaal toegepast wordt… http://t.co/9V7iAf3X