Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16

Eén van de betrekkelijk nieuw initiatieven op het gebied van ICT in het onderwijs, is ‘mixed reality’. Je zou kunnen zeggen dat dit een combinatie is van virtual en augmented reality. Ik verwacht hier voorbeelden van tegen te komen op de beurs van de Online Educa Berlijn.

Microsoft Hololens
Foto: Microsoft Hololens

Ik ga niet uitleggen wat ‘mixed reality’ is. Bekijk hiervoor de video onder aan deze blogpost. Beelden zeggen in dit geval echt meer dan woorden.

Joshua Kim vindt dit m.i. terecht een interessante ontwikkeling. Hij ziet vooral potentie in ‘mixed reality’ omdat lerenden in staat zijn te interacteren met holografische afbeeldingen (plus geluid) binnen een fysieke omgeving. Je kunt deze technologie bijvoorbeeld inzetten binnen opleidingen van verpleegkundigen om klinische situaties te simuleren. Je kunt er mee ‘hands-on’ leren en tactiele vaardigheden in een veilige omgeving oefenen. Verder ziet Kim toepassingsmogelijkheden op het gebied van architectuur.
Hij stelt dat deze manier van leren beperkingen van online leren kan helpen tegen te gaan. Je kunt complexe taken oefenen, en op afstand begeleid worden. Uiteraard vraagt dit nog het nodige ontwikkelwerk.

Joshua Kim waarschuwt in zijn blogpost over deze toepassing voor overspannen verwachtingen en hypes. Wat maakt dat hij denkt dat deze ontwikkeling wel een ‘game changer in online learning’ kan worden? Dat is de samenwerking tussen Microsoft (ontwikkelaar van de Hololens) en Pearson (’s werelds grootste educatieve uitgever).

Deze laatste organisatie -ooit platinum sponsor van de Online Educa- ontwikkelt zich volgens Kim overigens meer en meer tot een “digital education services company”, terwijl Microsoft verschuift van producten naar diensten. Beide partijen zijn in staat om grote slagen te slaan op dit terrein (al zijn dergelijke multinationals ook niet te beroerd om vanwege financiële redenen innovaties na een pilotperiode de nek om te draaien).

Pearson is nu nog aan het ‘pilotten’, en Joshua Kim merkt terecht op dat ‘we’ qua ontwikkeling nog een lange weg te gaan hebben.

Ik zie ook mogelijkheden in het gebruik van ‘mixed reality’. Eén en ander zal wel afhangen van de toegankelijkheid van deze technologieën. In prijs, complexiteit en toepasbaarheid. Als het relatief eenvoudig (en daarmee betaalbaar en organiseerbaar) is om dergelijke toepassingen te (laten) ontwikkelen, en als de ’devices’ verkrijgbaar zijn tegen consumentenprijzen, dan zullen docenten en lerenden hier al snel de toegevoegde waarde in zien, verwacht ik.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *