Op dit moment experimenteren we mondjesmaat met draagbare technologie binnen het onderwijs. Er gaan al stemmen op dat ‘wearables’ grote gevolgen zullen hebben voor onderwijs en opleiden. Of dat het geval zal zijn, hangt wat mij betreft van een aantal zaken af.
Volgens Campus Technology worden ‘wearables’ de toegangspoort naar menselijke kennis. Daarbij doelen ze op apparaten zoals Google Glass, Apple Watch en zelfs de Oculus Rift (al zou ik dit apparaat daar niet onder scharen).
Toni Fuhrman van Campus Technology baseert zich hiervoor op een vraaggesprek met Emory Graig, directeur e-learning en leertechnologie van het College of New Rochelle, en Maya Georgieva die zich bij de Stern School of Business van de universiteit van New York bezig houdt met ICT en leren. Beiden voorzien grote veranderingen binnen het onderwijs als gevolg van deze nieuwe technologieën. Tegelijkertijd stellen zij dat we op dit moment nog weinig zeker weten. Hun argumenten zijn:
- Mensen willen persoonlijke technologie en technologie die het mogelijk maakt om praktisch constant met elkaar te communiceren. Draagbare technologie is daar bij uitstek voor geschikt. Bovendien kunnen ‘wearables’ ons inzichten bieden in hoe ons brein en lichaam functioneert. Die inzichten krijgen we niet met de huidige zintuigen en technologieën.
- Nieuwe technologieën hebben onbedoelde gevolgen. De omgeving zal toepassingen ontwikkelen, waar we nu nog geen beeld van hebben. De smartphone heeft zich bijvoorbeeld ook op een manier ontwikkeld, die we in het begin niet hadden voorzien (virtual reality, gaming).
- Dankzij draagbare technologie en learning analytics kunnen nieuwe vormen van feedback gebruikt worden (van mensen, maar ook van de wijze waarop brein en lichaam reageren). Verder kunnen nieuwe virtuele ervaringen leren binnen authentieke contexten helpen versterken. Augmented reality krijgt dus een nieuwe impuls. Op dit moment hebben de meeste toepassingen nog betrekking op het maken van foto’s en video’s ten behoeve het geven van feedback.
- Door proactief te zijn en te experimenteren kunnen we onverwachte toepassingsmogelijkheden leren ontdekken.
Het artikel gaat ook in op belemmeringen en uitdagingen:
- De belangrijkste belemmeringen op dit moment hebben te maken met technologie (beperkte batterijduur) en user interface (stemcontrole en touch pad technologie zijn voor verbetering vatbaar).
- De grootste uitdaging heeft te maken met een meer complexer beheer van netwerk connectiviteit. Steeds meer verschillende apparaten zullen een beroep doen op netwerkcapaciteit.
- Instellingen zullen zich niet alleen moeten buigen over privacy, content en beveiliging van netwerken, maar vooral ook over de mogelijke toepassingsmogelijkheden en diensten die je dankzij draagbare technologie kunt realiseren. Het ligt niet voor de hand om de huidige ICT-toepassingen ook via ‘wearables’ te realiseren. De geïnterviewden denken vooral aan nieuwe communicatiekanalen. Het nieuwer acroniem wordt BYOEB: Bring Your Own Enhanced Body.
Draagbare technologie is inderdaad een belangrijke technologische trend. Of het ook een trend wordt op het gebied van technologie enhanced learning is nog de vraag. E-learning trends zijn nooit alleen van technische aard, maar een samenspel van technologie en andere, nieuwere en betere manieren van leren. Het is nog te vroeg om te stellen dat deze technologie “alles zal veranderen” (zoals Emory Graig in Campus Technology beweert). De inhoud van het artikel dekt ook de lading van de kop niet (Why Wearables Are the New Gateways to Human Knowledge).
Je zult je wel af moeten vragen wat de toegevoegde waarde is van ‘wearables’ ten opzichte van bestaande leertechnologieën. Wat kun je gemakkelijker, gebruiksvriendelijker, plezieriger, efficiënter en/of effectiever doen met draagbare technologie? Welke toepassingen zijn straks mogelijk dankzij deze technologieën, terwijl je ze nu niet kunt uitvoeren?
Antwoorden op deze vragen hebben we m.i. nog niet. Mede omdat we nog onvoldoende experimenten hebben kunnen uitvoeren met deze apparaten, en er nog weinig ‘onbedoelde’ applicaties voor ‘wearables’ zijn ontwikkeld.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie