Terwijl menigeen in zijn/haar denken alweer bij web 3.0 is, is web 2.0 binnen organisaties bij lange na nog niet breed geaccepteerd. Dat constateert ook de Chief learning Officer:
- Bedrijven beschouwen web 2.0-applicaties niet als tools voor leren. Terwijl deze toepassingen wel een prima aanvulling kunnen zijn op de leeromgeving.
- De recessie stimuleert bepaald niet dat organisaties in web 2.0 gaan investeren. Het is daarom belangrijk dat je aantoont hoe efficiënt deze tools kunnen werken. Je kunt er prima mee communiceren en samenwerken. Het verbetert de mogelijkheden van connecties.
“We’ve had discussion forums and document uploads for decades, but if we can start to use these tools to connect people on the basis of their interests, their professions, what they need to know at [any] moment to do their jobs better, then that’s the real promise of boosting collaboration in a company.”
Het artikel spreekt daarom de hoop en verwachting uit dat web 2.0 in 2009 eindelijk wel binnen organisaties zal doorbreken.
Ik heb laatst ook gesteld dat in relatie tot leren veel over web 2.0 wordt gepraat, terwijl “e-learning 1.0” wordt gedaan. Maar ik durf me niet te wagen aan de voorspelling dat “e-learning 2.0” komend jaar zal doorbreken. Het gebruik van social software voor leren zal komend jaar ongetwijfeld toenemen, maar of het omslagpunt wordt bereikt?
Paulo Moekotte heeft trouwens gereageerd op mijn column hierover (zie ook mijn reactie bij hem).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie