Worden jongeren gemotiveerd door technologie?

Je hoort vaker het argument dat je ICT binnen het onderwijs moet gebruiken omdat technologie lerenden meer zou motiveren. De vraag is echter of deze veronderstelling klopt.

Bill Ferriter is daar duidelijk over

You can’t motivate students with technology because technology alone isn’t motivating. Worse yet, students are almost always ambivalent toward digital tools.

Hij geeft als voorbeeld het gebruik van weblogs binnen het onderwijs. Dat slaat lang niet altijd aan. Volgens hem worden lerenden door hele andere zaken gemotiveerd: door de mogelijkheid om te interacteren over uitdagende concepten. Of door belangrijke mensen.

Kijk naar wat lerenden boeit, adviseert hij. Wat verrast hen, wat verbaast hen?

Ik vind ook dat ICT an sich jongeren niet motiveert. Bij evaluaties geven jongeren (en hun docenten) vaker aan dat lerenden meer gemotiveerd worden door het gebruik van nieuwe technologie. De perceptie van een hogere motivatie wordt echter eerder veroorzaak doordat lerenden op een nieuwe manier gaan werken, dan door de technologie zelf. Bovendien vlakt het motivatie-effect van de vernieuwing na verloop van tijd af. Het is meestal geen duurzaam effect.

Lerenden worden door andere aspecten duurzaam gemotiveerd. Bijvoorbeeld door de mate van autonomie over hun eigen leren of door het betekenisvolle karakter van leeractiviteiten (weblogs worden bijvoorbeeld lang niet altijd betekenisvol binnen het onderwijs ingezet).

Ik vraag me daarbij overigens wel af of het tijdelijk motiverende karakter ook geldt voor tablet PC’s. Ook op langere termijn zijn gebruikers enthousiast. Maar het zijn vermoedelijk het eigenaarschap en de mogelijkheden om te interacteren en te netwerken, in combinatie met het intuïtieve karakter die lerenden motiveren om deze devices te gebruiken. Het zou in elk geval goed zijn om op de langere termijn naar motivatie-effecten te kijken, en niet drie maanden na introductie van een nieuwe technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. hoi Wilfred, allemaal ware dingen. Mijn ervaring is ook dat autonomie, indien de leerling/student dat goed op kan pakken, erg motiveert. In een project dat we dit jaar afronden, gebruikten de docenten Facebook om met de leerlingen te praten. Dit heeft in sommige pilots een positieve werking gehad, ook vanwege het gebruiksgemak en het niet hoeven aanmaken van een nieuwe account, maar we hebben ook reacties van leerlingen gehad die het onzin vonden om tijdens de les op Facebook bezig te zijn. Dit was dan weliswaar niet op de juiste manier ingezet, maar ze waren dus teleurgesteld in het feit dat ze iets wat ze al thuis en de rest van de dag gebruikten, ook nog eens in de klas ‘moesten’ gebruiken. Klopt dus wel dat technologie ‘an sich’ niet motiveert. Het kan (uiteraard) wel goed gebruikt worden om bepaalde processen, zoals samenwerking en autonomie ondersteunen.

  2. Ik vind de vraagstelling ‘Worden jongeren gemotiveerd door technologie?’ wel een beetje vreemd. Het hangt er maar helemaal van af wat je er mee doet. ICT ‘an sich’ zal het niet doen. Maar bijvoorbeeld prompte feedback wel. Bij dat laatste is ICT wel handig. Maar ook dan gaat het om de inhoud. Eigenlijk gaat het altijd om de inhoud. Met of zonder ICT.

    Persoonlijk heb ik wel ’s het gevoel dat het hier en daar ontbreekt aan de goede ideeën om ICT op een goede manier in te zetten. Om dan vervolgens te gaan roepen dat het niet werkt vind ik dan wel een beetje ‘oenig’.

    Er is ook veel onderwijs dat niet werkt waar ICT geen rol speelt en er is veel onderwijs waarbij ICT wel een belangrijker rol speelt dat ook niet werkt. Dat kan haast niet anders.

    Maar het tegendeel komt ook voor. Echt wel:-)

    Kennelijk is er voor motiverend, activerende en creatief onderwijs meer nodig dan het inzetten van ICT. Maar ja, daar gaat het meestal niet over. Eigenlijk is dat wel een beetje vreemd, als je over nadenkt. Mijn idee? Doel en middelen, inhoud en logistiek zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

  3. Dank voor het voorbeeld. Erg herkenbaar. Veel jongeren willen idd Facebool helemaal niet voor leerdoelen gebruiken. Zij beschouwen het als een privétool.

  4. Dat beweer ik dus ook! Maar ik lees regelmatig dat ICT an sich wel degelijk jongeren zou motiveren. Enfin: ik licht dat in deze blogpost toe.

  5. Mijn insteek was eigenlijk dat ik bij het praten over ICT vaak mis dat het uiteindelijk om de inhoud gaat. Zoals je zelf al zegt dat ICT nieuwe manieren van werken en leren mogelijk maakt. Die nieuwe manier van werken is natuurlijk waar het om gaat. Inderdaad.:-)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *