Dit najaar ben ik als docent/ontwikkelaar betrokken bij een aantal online en blended programma’s over onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning. Belangstelling om deel te nemen?
Module Innoveren binnen het onderwijs
Volgende week gaat de module Innoveren binnen het onderwijs van start. Deze online module heb ik voor de Open Universiteit ontwikkeld.
In deze module gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties en het bewerkstelligen hiervan. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties? Op welke niveaus binnen het onderwijs kunnen onderwijsinnovaties zich voltrekken?
Aan de hand van cases en artikelen analyseren we succes-en faalfactoren van onderwijsinnovaties. Waarom slaagt een onderwijsinnovatie binnen de ene school wel, en bij de andere school niet? Deelnemers ontwikkelen mede op basis van literatuurstudie een model van de succes- en faalfactoren met betrekking tot onderwijsinnovaties op schoolniveau. Op basis van een raamwerk voor schoolverandering ontwikkelt de deelnemer een plan van aanpak voor een concrete innovatie binnen de eigen organisatie.
De omvang van deze module is 5 EC.
Module Blended learning als onderwijsinnovatie
Eind oktober start deze module over blended learning als onderwijsinnovatie. Ook deze online module ontwikkel ik voor de Open Universiteit.
Binnen het onderwijs wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van leertechnologie. Onderwijsinstellingen passen daarbij voornamelijk vormen van blended learning toe. De invoering van blended learning is ook een onderwijsinnovatie. Bij de invoering van blended learning heb je echter ook met andere factoren te maken dan bij onderwijsinnovaties waarbij technologie nauwelijks een rol speelt. In deze module maken deelnemers kennis met enkele modellen voor de implementatie van blended learning. Zij gebruiken deze modellen voor het analyseren van een aantal cases rond de invoering van blended learning. Daarnaast ontwikkelen deelnemers een projectplan voor de invoering van een complexe leertechnologie binnen de eigen organisatie (zoals een digitale leeromgeving of online toetsapplicatie).
De omvang van deze module is 5 EC.
Post-bachelor opleiding e-learning
Op 5 november 2019 start de volgende editie van de post–bachelor opleiding e-learning die door Avans + wordt aangeboden. Ik ben hier gastdocent. Het programma heeft een doorlooptijd van bijna één jaar en heeft een blended opzet. De inhoud belicht diverse aspecten van e-learning. Tijdens contactavonden worden onder leiding van docenten relevante theoretische inzichten gecombineerd met concrete voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. De contactavonden worden afgewisseld met webinars, twee trainingsdagen met hands-on oefeningen en twee excursies kennis naar e-Learning bedrijven (geen reclame praatjes maar echt uitwisseling met de vakgenoten van deze bedrijven).
Aan de hand van vier opdrachten verwerk je het geleerde en pas je direct nieuwe inzichten toe. De invulling van de opdrachten wordt ingegeven door de eigen werkpraktijk.
Meer informatie vind je bij hoofddocent Marcel de Leeuwe en op de website van de opleiding.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie