Whitepaper stimuleren lineair leergedag

Als docent wil je dat lerenden over een langere periode leren. Dit kun je bevorderen door regelmatig te toetsen en feedback te geven. ICT kan dit faciliteren.

drieam_com_wp-content_uploads_2015_10_Whitepaper_-stimuleren-linear-leergedrag_Drieam_pdfVerleden week mailde Fleur Deenen mij een whitepaper (pdf) over het stimuleren van ‘lineair leergedrag’ via meerdere meetmomenten, met behulp van ICT, en de bijdrage van feedback hierbij.

In dit paper stelt zij dat bij traditioneel onderwijs vaak sprake is van eenmalige toetsing en kennisreproductie. Dit leidt tot ‘lagere orde leren’, en tot een piekbelasting wat betreft leerinspanningen.

Dankzij meerdere meetmomenten gaan lerenden gedurende een langere periode aan de slag met leerstof (lineair leergedrag). Via zogenaamd longtudinaal toetsen krijgen lerenden meer zicht op hun ontwikkeling en kunnen zij het leerproces regelmatig bijsturen. Door middel van feedback leren zij dan meer.

In dit paper staat Fleur uitgebreider stil bij de effecten en verschillende vormen van feedback. Zij schrijft onder meer dat interactie tussen docent en lerende belangrijk is bij het geven van feedback, en dat goede feedback zelfregulatie van lerenden bevorderd. Verder beschrijft zij hoe een applicatie als FeedPulse -die geïntegreerd kan worden met digitale leer- en werkomgevingen- kan helpen bij het geven van feedback bij meerdere meetmomenten. De lerende verwerkt de feedback in de applicatie, wordt geconfronteerd met het eigen gedrag, waardoor de feedback volgens de ontwikkelaars meer betekenis krijgt. De docent ziet wat een lerende met de docent doet.

Het paper bevat ook een case studie waarin deze applicatie is gebruikt. De betrokken docent stelt dat deze toepassing snel inzicht geeft in het leerproces van lerenden, en bijdraagt aan meer efficiëntie. Om meer zicht te krijgen op de werking van FeedPulse kun je een demonstratie aanvragen. Ik heb ook begrepen dat zij bij de Onderwijsdagen aanwezig zijn.

Je ziet steeds meer technologieën op de markt komen die het geven van feedback bevorderen. Voorbeelden zijn Learning catalytics, Feedback Fruits of Videofragment Rating.
Ik heb regelmatig aandacht aan besteed aan het gebruik van ICT voor het geven van feedback (bijvoorbeeld hier, hier en hier). Het gebruik van ICT voor het geven van feedback is een goede zaak. Het geven van goede feedback is belangrijk voor leren. Tegelijkertijd wil je dat dit proces ook efficiënt kan worden vormgegeven. ICT bewijst haar meerwaarde als zij feedback op een efficiënte manier kan helpen faciliteren. Een uitdaging is wel de didactische inbedding van deze toepassing. Lerenden zijn vaak geneigd vooral die leeractiviteiten uit te voeren, die echt ‘meetellen’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *