Bij toeval stuitte ik onlangs op het whitepaper ‘Educatieve Escape Rooms: Wat, waarom en hoe’ (pdf) waarin Chantal de Beun van IJsfontein de educatieve waarde van escape rooms onderbouwt.
Het whitepaper uit 2019 is geschreven op basis van literatuuronderzoek, een aantal case-studies en praktijkervaringen. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
- Wat is een educatieve escape room? Hierin lees je een afbakening en kenmerken. Een escape room is een spel waarin spelers samenwerken aan uitdagingen in de fysieke wereld. Zij bevatten meestal een verhaallijn of thema met diverse puzzels of opdrachten die opgelost moeten worden binnen een bepaalde tijd, in één of meerdere ruimtes. Het gaat lang niet altijd om het kunnen ontsnappen uit een ruimte. Verder legt De Beun hierin een relatie met educatie en vat zij leerdoelen van educatieve escape rooms samen. De auteur gaat ook in op de verschillen tussen educatie en entertainment. Een opsomming van toepassingen sluit dit hoofdstuk af.
- Waarom een educatieve escape room? Dit hoofdstuk gaat in op de onderbouwing van deze toepassing, onder meer vanuit theorieën over spelenderwijs leren. Daarbij gaat het nadrukkelijk niet om het leuker maken van onderwijs, stelt zij. Eerder om het bevorderen van intrinsieke motivatie. Er is nog relatief weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van educatieve escape rooms. Case studies leveren hoopvolle uitkomsten op. Een edcucatieve escape room is in elk geval een vorm van actief leren. Lerenden participeren ook in een verhaal waardoor de inhoud langer beklijft.
- Hoe ontwerp je een educatieve escape room? Dit hoofdstuk bevat onder meer een stappenplan voor het ontwerpen van een educatieve escape room.
- Case studies. Dit deel beschrijft drie cases waarin educatieve escape rooms zijn ingezet (type, doelgroep, kenmerken, doel, ontwerp, ervaringen).
Helder geschreven en handzaam.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie