Werkt ICT in het onderwijs?

Met enige regelmatig keert de discussie terug of het zinvol is om ICT in het onderwijs in
te zetten. eSchool News stelt dat er overvloedig bewijs is dat ICT, onder de
juiste omstandigheden, positief verschil kan uit maken. Zij zien deze bewering onderbouwd
door een recent uitgevoerde metastudie.


In schools that have made that shift–in communities where there is strong leadership, a
clear vision for using technology to improve education, sustained professional development
in the use of technology to transform instructional practices, and ongoing evaluation and
support–students and teachers are achieving remarkable results


In een speciaal rapport heeft eSchool News een flink aantal artikelen gebundeld die dit
illustreren. Handig.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. “Handig”, inderdaad. Een stimulerend rapport voor de student en de leraar/docent die in TE lerarning gelooft of begint te geloven. Een leer-emancipatie-golf zou ik die ICT in onderwijs noemen. Neen, hier klinkt geen expertenstem, dit is gewoon een klein stemmetje uit een beginnende ICT-praktijk (die we best wel willen ‘uitbouwen’, dankzij en met inpiratie en hulp van experten als Wilfred Rubens en Margreet van den Berg, en de edubloggers.be om er hier maar drie te noemen, die TSM mee op de rails hebben gezet. Sinds januari 2007, toen zij daarvan nog niet op de hoogte waren …)
    ICT geeft mij als (oude) leraar in het secundair onderwijs en mijn leerlingen, dat mag ik haast dagelijks ervaren, een leerboost en een sterke en sterkmakende aanvulling bij het ‘reguliere onderwijzen’.
    Naast versterking van de motivatie voor ‘beide partijen’ in de oude onderwijssetting is er de verhoogde leersnelheid, het verhoogde leertempo, de verhoogde kwaliteit van de geschreven taal en de versnelling en versterking in de kennis-en-vaardighedenverwerving over de mogelijkheden van Web 2.0!
    Mijn didactiek van leesbevordering en literatuureducatie was sinds het begin van de jaren 90 al gebaseerd op AAA van actualiteit, authenticiteit en activiteit. Die drie sterkmakers vind ik ook in ICT via Web 2.0. Onlangs nog verwees Wilfred Rubens op zijn site naar een filmpje van Dick Hardt (ik ben toch juist?) over 2.0 Identity. Wel, mijn studenten (eigenlijk zijn het nog leerlingen) van het 5e jaar aso (vwo) zijn daarvoor het levende bewijs. Ze stuwen mij voort in de vaart der volkeren, en ik hoop dat ik hen daarbij ook nog een beetje ‘van dienst’ kan zijn. Leren wordt met de dag sneller en ja, ook leuker (of plezanter in het Vlaams).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *