Werkt vernieuwend onderwijs wel?

Via collega’s ben ik vandaag geattendeerd op Relativering van wetenschappelijke bezwaren tegen vernieuwend onderwijs Van Piet van der Ploeg  (universiteit Utrecht en Saxion Hogescholen). Van der Ploeg wil met deze bijdrage -helaas een Word-document- vanuit vier invalshoeken vernieuwend onderwijs op een serieuze manier waarderen in termen van opbrengsten. Hij kijkt daarbij naar wetenschappelijk bewijs voor en tegen de werkzaamheid van vernieuwend en traditioneel onderwijs.

Van der Ploeg’s publicatie vormt een genuanceerde bijdrage in het debat over onderwijsvernieuwing. Hij laat zien dat er wel degelijk bewijs is voor de effectiviteit van cruciale didactische aspecten van vernieuwend onderwijs (samenwerkend leren, differentiëren en zelfverantwoordelijk leren). Tegelijkertijd stelt hij dat er ook bewijs is voor de werkzaamheid van traditioneel onderwijs. De tien kenmerken van effectief onderwijs, die hij hierbij beschrijft, vormen overigens een combinatie van traditioneel en meer vernieuwend onderwijs (zoals heldere uitleg en instructie, voldoende duidelijkheid en structuur, elkaar leren). Dat brengt Van der Ploeg tot de opmerking dat traditioneel en vernieuwend onderwijs minder van elkaar verschillen dan vaak wordt aangenomen.

Hij concludeert onder meer


Dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de effectiviteit van vernieuwend onderwijs, klopt niet. En zelfs al was er geen bewijs, dan nog zou dit geen reden zijn om de praktijk af te keuren of te staken, omdat ‘absence of evidence’ niet hetzelfde is als ‘evidence of absence’.

Volgens deze auteur focust wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot vernieuwend dan wel traditioneel onderzoek zich hoofdzakelijk op extreme varianten. Een weinig vruchtbare benadering, aldus Van der Ploeg. Hij beklaagt zich daarbij op de overdadige polemisering van het onderwijsdebat, en schrijft


Wetenschap hoort voor nuancering en verzakelijking te zorgen; ze hoort geen voer te geven voor extra karikatuur en nog meer onzin.

Ik hou van dit soort genuanceerde bijdragen. Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die zich met onderwijsontwikkeling bezig houdt. Ik vrees alleen dat dergelijke artikelen minder snel door populaire media worden opgepikt omdat ze zo genuanceerd zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *