Werkplekleren met leertechnologie. Trends en ontwikkelingen

Vandaag heb ik een sessie verzorgd voor een groep studenten van de opleiding “Expert Werkplekleren” van Zuyd Hogeschool. Zij hadden mij gevraagd: “Inspireer ons met de huidige trends op het gebied van leertechnologieën in combinatie met werkplekleren”.

De studenten van deze deeltijd-opleiding (vaak werkzaam op het gebied van Learning & Development) mogen een deel van de lessen zelf invullen. Zij kwamen tot het inzicht dat zij wel een stuk inspiratie konden gebruiken als input voor hun ontwikkeling, en daarbij dachten zij aan “Werkplekleren met leertechnologie”, en aan mij.

In mijn presentatie ben ik eerst ingegaan op een aantal begrippen. Ik merk namelijk dat we bij gesprekken over dit onderwerp vaak uitgaan van verschillende aannames. Achtereenvolgens ben ik ingegaan op:

  • Werkplekleren (slide 4 t/m 6). Ik heb daarbij aangegeven dat ‘instructie’ daar ook een onderdeel van kan zijn. Ik heb soms de indruk dat adepten van werkplekleren dat een ‘vies woord’ vinden. Ik heb me bij dit onderdeel onder meer gebaseerd op mijn bespreking van Jane Hart’s framework voor Modern Workplace Learning).
  • E-learning (slide 7 t/m 13). Daarbij heb ik benadrukt dat e-learning veel meer is dan het in eigen tijd en tempo bestuderen van online zelfstudiemodules. Vervolgens hebben we gesproken welke van de vijf typen e-learning ook bij kunnen dragen aan werkplekleren.
  • Leren. Als je kritisch kijkt naar wat leren is, dan kun je alleen maar concluderen dat werken niet persé leren is (binnen discussies over werkplekleren wordt dat weleens vergeten).

Daarna heb ik betoogd dat je werkplekleren altijd moet zien als één van de mogelijke in te zetten leerinterventies. Het is afhankelijk van veel factoren (o.a. de voorkennis van werknemers en de leerinhoud) welke interventies je inzet. De zogenaamde ‘five moments of need’ illustreren dat.

Technologische ontwikkelingen kunnen een impuls bieden aan werkplekleren. Verschillende organisaties, waar de aanwezigen werkzaam waren, maken ook al gebruik van leertechnologieën voor werkplekleren. Ik heb vervolgens een aantal voorbeelden gepresenteerd (de vetgedrukte toepassingen zijn daadwerkelijk aan de orde gekomen).

  • Kunstmatige intelligentie (AI). Denk daarbij aan chatbots, aan gepersonaliseerd leren en het cureren van content binnen een LXP.
  • Learning analytics (praktisch niet meer te scheiden van AI; big data zijn de brandstof van AI).
  • Meer flexibel, gepersonaliseerd leren (best moeilijk te realiseren).
  • Performance support met ICT. Deze ontwikkeling speelt al decennia lang. Lijkt breder te worden toegepast. Opvallend: herhaald oefenen maakt hier een belangrijk deel van uit.
  • Microlearning (het moet allemaal kleiner en sneller; overschat de mogelijkheden niet).
  • xAPI (scala aan leeractiviteiten vastleggen en gebruiken).
  • Microcredentialling. Daarbij valt op dat self-paced packaged content dominant is op e-learning markt. Aanbieders als GoodHabitz, SkillsTown en New Heroes bieden in ons land bijvoorbeeld online cursussen en trainingen aan voor arbeidsorganisaties en/of individuen.
  • Social learning (heeft de laatste jaren een nieuwe betekenis gekregen).
  • Zelfgestuurd leren met ICT (RSS, bloggen, Twitter, LinkedIn).
  • Augmented Reality en Virtual Reality.
  • Online video (bijvoorbeeld lerenden zelf reflectievlogs laten maken).
  • Virtual classroom.
  • ‘Open’ online courses (MOOCs, SPOCs, grootschalig maar wel binnen de eigen organisatie, etc).
  • Terug van weg geweest: podcast.
  • Het LMS is echter nog steeds een belangrijke leertechnologie binnen arbeidsorganisaties (de ontwikkeling ervan staat ook niet stil).
  • Blockchain technologie (voor het vastleggen van bewijsmaterialen; heeft als trend nog een hele lange weg te gaan, maar kan ook een hype blijken te zijn).

Hier zijn mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Interessant!! Ik zou graag nieuwe blogs ook ontvangen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *