Werknemers ICT-bedrijven kiezen vaak bewust voor low-tech scholen (#in)

Lary Cuban besteedt in Digital Parents and Low-Tech Schools aandacht aan het ICT-beleid van de Waldorf school in Los Altos. Dit is een dure privéschool, die er bewust voor kiest om nagenoeg geen ICT in het onderwijs in te zetten. De school baseert zich op het gedachtengoed van Rudolf Steiner (grondlegger van de Vrije Scholen), en richt zich volgens Cuban op

children’s intellectual, spiritual, and creative beings by mixing stories, hands-on activities, and imaginative exercises filtered through a Waldorf-trained teacher.

Saillant detail: driekwart van de ouders werkt voornamelijk bij technologiebedrijven in Silicon Valley. Volgens Cuban zijn de ouders, juist vanwege hun achtergrond, bewust van de voordelen en beperkingen van nieuwe technologie. Zij weten volgens de auteur dat het permanent kunnen beschikken over technologie niet per definitie tot kwalitatief goed onderwijs voor kinderen hoeft te leiden.

De meest interessante vraag is volgens Cuban dan ook: welk niveau van technologiegebruik is het beste voor kinderen? Daarover is volgens Larry Cuban nog weinig bekend. Daarom beslissen ouders op basis van culturele waarden die technologie loven, op basis van hoe zij denken dat leren plaats zou moeten vinden (en dat is vaak zonder ICT), of

case-by-case basis as each new technology comes rolling off the assembly line and is marketed for school and home.

Ik wil hier drie opmerkingen bij maken:

  1. Cuban doet impliciet alsof high tech scholen technologie 24/7 in het onderwijs in willen zetten. Dat is natuurlijk flauwekul. Het gaat inderdaad om de vraag welk niveau van technologie het meest optimaal is.
  2. Ouders die verstand hebben van technologie, hebben nog niet per definitie verstand van digitale didactiek. Je kunt met ICT kinderen juist ook intellectueel uitdagen en hun creatieve vermogens stimuleren. In de onderwijseditie van Boek Twee Punt Nul staan daar vele voorbeelden van in.
  3. Kinderen van de ouders van de Waldorf school komen thuis waarschijnlijk uitgebreid in aanraking met technologie. Voor veel Amerikaanse kinderen geldt dit echter niet. Als hun scholen bewust geen technologie willen gebruiken, dragen zij bij aan de maatschappelijke achterstelling van deze kinderen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *