Werkend leren

Scienceguide schrijft over een onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) naar leerprocessen en kennisontwikkeling van Nederlanders van 16 jaar en ouder. Uit dit onderzoek blijkt het belang van informeel leren tijdens het werk.

Gemiddeld verrichten werkenden in Nederland gedurende 31% van hun werktijd leerzame werkzaamheden. Uitgaande van een fulltime functie van 1740 uur per jaar betekent dit dat fulltimers per jaar ongeveer 540 uur besteden aan werkzaamheden waarvan zij kunnen leren. De gemiddeld 37 uur die werkenden jaarlijks aan formele cursussen en trainingen besteden steken daar schril bij af: dat is slechts 6% van de totale leertijd. Met andere woorden: 94% van de tijd waarin werkenden leren heeft betrekking op het informele leren op het werk.

Niet verbazingwekkend dat geconcludeerd wordt dat formeel leren maar het topje van de ijsberg vormt en dat professionaliseringsbeleid meer rekening zou moeten houden met informeel leren. Helaas lijken vooral vakbonden dat niet te begrijpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *