Werken aan onderzoekspaper in Dagstuhl

De afgelopen week heb ik samen met collega’s in Dagstuhl aan een onderzoekspaper gewerkt. In deze blogpost wil ik laten zien hoe ik hierbij te werk ben gegaan, en wat het resultaat is.

IMG_0847

Schloss Dagstuhl -Leibniz-Zentrum für Informatik GmbH- is een kasteeltje bij Wadern in het Duitse Saarland dat functioneert als een mondiaal ontmoetingscentrum voor onderzoekers op het gebied van informatica. Het bevat een omvangrijke bibliotheek en diverse ruimtes voor workshops, om te overleggen en te werken. Verder zijn er ruimtes waar je muziek kunt maken, kunt poolbiljarten of met je groep wat kunt drinken. Je kunt er ook mountainbikes lenen.

Het centrum is functioneel en sober ingericht, met als doel dat je er gefocust kunt werken. De organisator van de groepssessie schijnt zelfs de mogelijkheid te hebben om de uitstekende internetverbinding in je ruimte uit te schakelen als h/zij meent dat dit het geconcentreerd werken ten goede komt.

De kamers zijn eveneens sober ingericht. Er is bijvoorbeeld geen TV. Daarnaast kent de dagindeling een strakschema met vaste tijdstippen. De organisatie hecht veel waarde aan ‘Punktlichkeit’. Er ligt zelfs een naambordje bij jouw plaats aan tafel in de kantine. Verder is men erg servicegericht (tot in detail rekening houdend met dieetwensen, gratis koffie/thee, goedkope drank, vlot beantwoorden van vragen) en gaat men uit van vertrouwen (de hotelkamers kunnen van buitenaf niet worden afgesloten, drank reken je na afloop af op basis van wat jij aangeeft gedronken te hebben).

Aan het eind van dit artikel vind je een korte video impressie van het slot, de werkruimtes en mijn hotelkamer.

We waren hier met vier collega’s die recent gestart zijn met een promotietraject. Ieder werkte aan een eigen paper/artikel. Ik ben bezig geweest met een artikel over de OpenU masterclasses. Onze promotor fungeerde als organisator. De eerste twee dagen waren ook de drie co-promotoren aanwezig.

Mijn dagschema zag er als volgt uit:

  • Vanaf 05.30-06.30 uur: Opstaan, mailen, RSS feeds lezen, bloggen. Ik was van plan om om half zeven op te staan, maar werd -zoals zo vaak tijdens conferenties- drie van de vijf ochtenden ruim voor de wekker wakker.
  • Vanaf 07.30-08.00 uur: Ontbijten. Tijdens het ontbijt bespraken we dikwijls alvast de voortgang van het paper.
  • Vanaf 08.30-09.00 uur: Werken aan het paper. De eerste dag zijn we gestart met een plenaire sessie over de aanpak. Vervolgens ben ik individueel literatuur gaan lezen, een structuur voor een artikel gaan maken, ideeën op gaan schrijven, literatuur gaan verwerken, onderzoeksdata van evaluaties gaan bestuderen en interpreteren. Tussendoor hadden we de eerste dagen overleg met de co-promotor over de voortgang of een enkele keer gepland plenair overleg.
  • Om 12.15 uur: Lunch. Op dinsdag zijn we na de lunch een driekwartier gaan wandelen in de mooie omgeving. IMG_0839Op dinsdagmiddag hebben we met drie collega’s over een ander project anderhalf uur overlegd. Daarna ben ik weer verder gegaan met het paper.
  • 18.00 uur: Diner. Eén keer werd het diner om 19.00 uur geserveerd (een andere groep had die dag een uitstapje).
  • 19.00 uur: Overleg over de voortgang of mail beantwoorden, RSS feeds wegwerken, tweets en Facebook scannen. De keer dat we om 19 uur hebben gegeten, heb ik daarna niet meer gewerkt maar een ruim uur gewandeld met twee collega’s.
  • Vanaf 20.30-21.15 uur: Onder het genot van een drankje en kaasplankje napraten. Dikwijls ook werkgerelateerd. De laatste avond hebben we gepoolbiljard (voor mij was dat voor het eerst in bijna 30 jaar).
  • Vanaf 23.00-00.30 uur: Mails beantwoorden, WhatsAppen, RSS feeds wegwerken, tweets en Facebook scannen.
  • Vanaf 00.30-01.15 uur: Onder zeil.

Ik heb er heel bewust voor gekozen om overdag praktisch alleen te werken aan mijn paper. E-mail, Twitter, Skype en telefoon heb ik bewust uitgeschakeld. Tijdens het werken heb ik via mijn laptop naar klassieke muziek geluisterd om niet afgeleid te worden door omgevingsgeluiden. Deze manier van werken is mij erg goed bevallen. De context van Dagstuhl heeft daarbij zeker geholpen.

Wat is het resultaat van dit werk?

Ik heb de introductie af, het theoretisch kader, de context en onderzoeksmethode, een beschrijving van het ontwerpproces van de OpenU masterclasses en de implementatie, resultaten, conclusies en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek (deze laatste nog in het Nederlands) en referenties. Ongetwijfeld zal deze inhoud de komende tijd nog veranderen. Ik verwacht hier nog feedback op te krijgen, al heb ik al een deel van de feedback van mijn co-promotor verwerkt (hij reageerde elke avond op de teksten die ik die dag had geproduceerd). Ik heb zo’n 6000 woorden geschreven. Op zich is dat vrij veel, maar het past binnen het format van het tijdschrift waarin we hopen te gaan publiceren.

De komende twee weken zijn eigenlijk ook gereserveerd om hieraan verder te werken, al zal ik ook enkele andere dringende klussen moeten afhandelen.

I want to thank the management and staff of the Schloss Dagstuhl International Conference and Research Centre for Computer Science for the stimulating and well-organized environment for writing of the research paper.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Als je vanuit iMovie naar YouTube publiceert, wordt automatisch de instelling ‘prive’ toefgepast. De video staat inmiddels op ‘openbaar’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *