Vanavond is er een Trending Dinner als afsluiting van de preconferentie én als start van de Onderwijsdagen. Ik mocht het welkomstwoord uitspreken. De tekst vind je in deze blogpost.
Dames en heren,
Mijn naam is Wilfred Rubens en ik heb het genoegen u namens de organisatie van harte welkom te heten bij dit Trending Dinner. Hester Jelgerhuis van Surfnet beloofde ons laatst in een blogpost dat dit diner niet alleen de smaakpapillen zal prikkelen, maar ook de geest.
Deze schone taak is met name weggelegd voor Erwin Bleumink van Surf en Surfnet en Frans Schouwenburg van Kennisnet. Beide heren belichten vanuit een eigen invalshoek de relatie tussen technologie en onderwijs. Zij hebben daarvoor twee vragen gekregen die vanzelfsprekend geen recht doen aan de complexe verwevenheid van technologie, onderwijs en andere ontwikkelingen. Namelijk:
- Beïnvloedt technologie onderwijs?
- Beïnvloedt onderwijs technologie?
ICT heeft in veel bedrijfstakken geleid tot transformatie van arbeid of zelfs tot transformatie van hele sectoren. Binnen het onderwijs wordt ook steeds meer ICT toegepast. Echter, zonder dat dit heeft geleid tot grote veranderingen. Volgens de emeritus hoogleraar Lary Cuban komt dit door de aard van onderwijsorganisaties. Het zijn geen “command-and-control” organisaties, die naar winst moeten streven en waarbij sprake is van een klant-leverancier houding. De vergelijking met het bedrijfsleven gaat volgens hem niet op.
Wellicht is ook het doel van het onderwijs er debet aan dat veranderingen traag verlopen.
Als het goed is, richt het onderwijs zich ook niet alleen op het kwalificeren, maar eveneens op het socialiseren van jongeren en op persoonsontwikkeling. Volgens mij ga je daardoor ook anders denken over de relatie van technologie en onderwijs.
Bovendien: waarom zou je iets repareren dat niet kapot is? Het onderwijs in Nederland is van best goede kwaliteit. Volgens hoogleraar Tinka van Vuuren hoef je echter niet ziek te zijn, om beter te worden (pdf). In de VS zeggen ze daarom dat ‘goed’ de vijand van ‘geweldig’ is. En laten we eerlijk zijn: ons onderwijs kent zeker de nodige verbeterpunten waar leertechnologie een bijdrage aan kan leveren.
We zullen zien wat Erwin en Frans hierover te melden hebben.
Een zingende notulist vat één en ander samen, en aan tafel mag u daar tussen de nodige happen en slokken door over gedachten wisselen met uw disgenoten.
Tijdens dit Trending Diner gaat het over trends op het gebied van ICT in het onderwijs.
Surfnet en Kennisnet hebben dit jaar ieder een trendrapport uitgegeven. Kennisnet in het voorjaar en Surfnet vandaag. Beide rapporten zijn verschillend van aard, en beide rapporten beveel ik u van harte aan.
Zo bevat het rapport van Kennisnet enkele instrumenten die ook instellingen in het hoger onderwijs kunnen ondersteunen bij het duiden van technologische trends in relatie tot hun strategisch beleid.
Het rapport van Surfnet beschrijft belangrijke trends op een bondige manier die ook inspirerend kunnen zijn voor po, vo en mbo.
Ik heb in de 26 jaar dat ik beroepsmatig werkzaam ben in meerdere onderwijssectoren gewerkt. Eén van de zaken die ik heb ervaren, is dat we veel van elkaar kunnen leren. Bovendien lijken onderwijssectoren vaak op generaties. De verschillen binnen een sector, zijn vaak groter dan de verschillen tussen sectoren.
Laten we deze dagen daarom vooral ook gluren bij de buren en leren van verschillen. Vanavond is daarvoor een mooie start. Namens de organisatie wens ik ons alleen smakelijk eten en veel inspiratie toe.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie