Pete Reilly verkent in Educational Change? What the Research Says de krachten die leiden tot innovaties in het onderwijs.
The research clearly indicates that before we get into pedagogical and curriculum issues, we must deal with the very human issue of the credibility of the “change agent”. If we ignore issues of credibility, teachers will not be fully open to hear the benefits of the innovation being championed. The change agent must pass two tests, first are they competent, knowledgeable, and a perceived expert in the realm of the innovation they are introducing and second, are they trustworthy and free of selfish, hidden, or manipulative agendas.
Reilly vraagt zich daarom af of hij -als "technology director"- wel de meest geschikte persoon is om veranderingen bij docenten te bewerkstelligen. Docenten laten zich gemakkelijker ‘meenemen’ door enthousiaste collega-docenten -als het gaat om (t)e-learning- dan door experts op het gebied van (t)e-learning. Verder zijn deze experts wellicht ‘verdacht’ omdat vaak is geroepen dat we dankzij (t)e-learning toekunnen met minder docenten. Reilly stelt daarom:
Rebuilding trust is pre-requisite to introducing an innovation.
In een tweede bijdrage over onderwijsveranderingen pleit Reilly voor ‘diplomatie’ in plaats van ‘oorlog’. Reilly stelt dat je beter geduldig aan de slag kunt gaan met veranderingen, in plaats van deze te forceren. De veranderingen zijn immers zeer ingrijpend. je hebt met waarden, culturen, en dergelijke te maken:
Revolutionary change seems like a good idea in the abstract; but we are not just changing the system, we are attempting to change the culture, values, and beliefs of the human beings that compose the system.
Zoals Nijs Lagerwey het jaren geleden al formuleerde:
"Wij moeten gaan inzien dat de invoering van e-learning eerder een kwestie van
geduld en wijsheid,
dan van snelheid en macht is."
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie