Elk jaar besteed ik wel aandacht aan het Horizon rapport waarin the New Media Consortium (NMC) en het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) technologische ontwikkelingen en hun relevantie voor het onderwijs beschrijven. Deze week is editie 2009 verschenen. Pierre Gorissen geeft een samenvatting op zijn blog. Dat ga ik dus niet meer doen.
Ik wil wel de trends uit verschillende edities op een rij zetten. Wat valt daarbij op?
Draadloos en mobiele technologie (en hun invloed op leren) is een blijvertje. Dat geldt ook voor personalisering van technologie (en het leren). In 2006 was hier al sprake van.
Verder valt op dat sociale netwerken (en hun invloed op leren), gaming en zelfs augmented reality in de nieuwste editie niet meer tot de drie 'adoptie horizons' behoren. Terwijl deze technologische ontwikkelingen -als we editie 2006 moeten geloven- nu binnen handbereik van het onderwijs zouden zijn gekomen. Van brede adoptie is wat mij betreft nog geen sprake, zodat een vermelding ook in de '2009'-editie niet had misstaan. Globale connecties (en de invloed op communicatie en samenwerking), collectieve intelligenties en gaming worden wel als 'key trend' beschreven. Maar zoals gezegd: als technologische ontwikkeling worden ze niet meer vermeld.
Nieuw ten opzichte van de eerdere rapporten zijn:
- Cloud computing. Inderdaad een belangrijke technologische ontwikkeling. Men denkt dat deze ontwikkeling op korte termijn geadopteerd wordt. Ik denk dat dat te optimistisch gedacht is (in elk geval als het gaat om de situatie in de Benelux).
- Geo-Everyting (het gemakkelijker gebruik van geodata binnen verschillende applicaties). De populariteit hiervan neemt inderdaad toe, maar ik vraag me af of deze technologische ontwikkeling tot de zes belangrijkste technologieën voor de komende jaren gerekend mag worden.
- Semantic-Aware applications. Het semantische web zal inderdaad invloed krijgen op applicaties die ook binnen leersituaties worden gebruikt (e-learning 3.0).
- Smart objects ("set of technologies that is imbuing ordinary objects with the ability to recognize their physical location and respond appropriately, or to connect with other objects or information"). Op langere termijn wordt dit wat mij betreft inderdaad heel belangrijk, ook voor leren ('just-in-time' leren in optima forma).
Je ziet dus dat er wel sprake is een behoorlijke mate van consistentie. Sommige technologische ontwikkelingen 'blijven', anderen komen terug in sociale ontwikkelingen. En telkens weer signaleert het Horizon-rapport nieuwe technologische trends (voor de korte en lange termijn).
Zie ook:
- Horizon Report 2005: trends en hun impact
- 2006 editie Horizon Report
- Horizon rapport 2007
- Horizon rapport editie 2008: technologieën en onderwijsontwikkelingen
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie