Welke ’trends’ staan ons dit jaar te wachten op het gebied van technology enhanced learning?

Rond de jaarwisseling verschijnen er meerdere artikelen over ’trends’ die ons in het nieuwe jaar te wachten staan op het gebied van e-learning, blended learning, digitaal leren of welke naam je maar wilt gebruiken voor het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. Dit jaar heb ik deze aanvankelijk gemist. Wellicht focussen we ons dankzij COVID-19 vooral op het hier en nu. De laatste twee dagen ben ik er toch een aantal op het spoor gekomen.

Glazen bolIk heb de term ’trends’ bewust tussen ” geplaatst. Naar mijn mening zijn trends lange termijn ontwikkelingen, met een duurzaam karakter. Een trend speelt dus niet tijdens één bepaald jaar. Verder worden trends nogal eens verward met hypes. Ook zijn genoemde ontwikkelingen vaak eerder verwachtingen of voorspellingen.

De bijdrage van Matthew Lynch, 6 eLearning Trends Currently Shaping the Industry, illustreert dat trends vaak een lange aanlooptijd hebben. Hij noemt virtual reality, gamification, artificiële intelligentie, adaptieve technologie, microlearning en zowaar ook nog mobile learning als belangrijke trends.

Deze thema’s staan al meerdere jaren in de schijnwerpers. En zullen dat waarschijnlijk ook nog een tijd blijven. Persoonlijk ben ik trouwens vanwege de brede adoptie niet meer geneigd om mobile learning als trend te bestempelen.

Laura Ascione laat in 16 predictions for higher-ed edtech in 2021 een aantal vertegenwoordigers van ‘ed tech’ bedrijven aan het woord. In deze bijdrage dreunt de impact van COVID-19 zwaar door:

2020 has been called a dumpster fire, the worst year in recent memory, and more. While online learning was already growing in popularity in higher education, the nation’s abrupt shift to virtual and hybrid learning laid bare the vast inequities and hurdles that exist in the U.S. education system.

De geïnterviewden wijzen op geleerde lessen van online leren tijdens de coronacrisis, op mogelijkheden en beperkingen van online leren (maar ook van simultaan onderwijs) en op de bijdrage van technologieën (zoals chatbots of learning analytics) voor het verbeteren van de kwaliteit van online leren en het vergroten van de betrokkenheid van studenten.

Verder is er onder meer aandacht voor manieren om de kosten van technologie te beheersen (bijvoorbeeld door grootschalige projecten te vertragen). Flexibilisering dankzij microcredentials wordt onder andere ook als trend genoemd.

Deze bijdrage besteedt verder ook aandacht aan secundaire processen (zoals digitaal betalingsverkeer of aan digitaal attenderen) en aan infrastructurele thema’s (zoals cloud computing).

De diversiteit aan onderwerpen is opvallend. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de pluriformiteit van de ‘ed tech’-industrie en met het portfolio van de bedrijven van de geïnterviewden.

Dian Schaffhauser laat in 25 Ed Tech Predictions for 2021 vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen en technologiebedrijven aan het woord. Elke gesprekspartner doet één voorspelling. Een aantal opvallende voorspellingen is m.i.:

  • Het HyFlex-model biedt flexibiliteit, dag in dag uit (m.i. is dit een complex te organiseren model).
  • Online leren wordt effectiever, robuuster.
  • De kloof tussen de haves en de have-nots zal groter worden.
  • Minder studenten zullen dicht bij huis willen blijven, en ook straks (grotendeels) online willen leren.
  • Lerenden als consumenten zullen meer opties hebben. Instellingen zullen meer met elkaar gaan concurreren bij online leren.
  • Blended learning kan helpen programma’s op grotere schaal aan te bieden, en de toegankelijkheid helpen vergroten.
  • Aanwezigheid van lerenden zal afnemen, de betrokkenheid zal toenemen.
  • Chatbots zullen belangrijk worden voor de betrokkenheid van studenten.
  • Predictive learning analytics (het doen van voorspellingen op basis van learning analytics) zal evolueren.
  • 5G zal de volgende ‘Tech Revolution’ voortbrengen (steeds iets een ‘revolutie’ noemen, is schijnbaar een kenmerk van de Amerikaanse cultuur).
  • Onderwijsinstellingen zullen meer onderzoek doen naar de toegevoegde waarde van leertechnologie.

Wat opvalt, is dat de kritische benadering van het gebruik van nieuwe technologie hier ontbreekt. Volgens mij is dit ook een belangrijke trend, die je bijvoorbeeld ook zag tijdens de Online Educa van 2019. Vanuit ethisch perspectief (o.a. privacy) geven betrokkenen aan bepaalde toepassingen niet acceptabel te vinden. Het afgelopen jaar werd dit bijvoorbeeld duidelijk tijdens de toepassing van online proctoring. Of denk aan de waarschuwing van bijna alle rectores magnifici van Nederlandse universiteiten voor een te grote afhankelijkheid van Amerikaanse technologiebedrijven zoals Canvas, Coursera en Google.

Bart Boelen (@schoolbytesbe) wees me onlangs ook op het artikel Wordt u slimmer dan uw smartphone? in de Vlaamse Standaard (niet vrij toegankelijk). Deze bijdrage gaat over hoe mensen zich staande kunnen houden in een steeds complexer wordende technologische omgeving. Beperk je zelf bijvoorbeeld in het gebruik van applicaties (‘pas het volume aan’).

Tenslotte. Het is mooi dat er mensen zijn die steeds vooruit kijken naar wat ons in de nabije of verre toekomst te wachten staat. Het is echter ook verstandig om regelmatig te kijken of de voorspellingen daadwerkelijk trends blijken te zijn geworden.

Voor digitale trends gebeurt dat bijvoorbeeld in Analysis: 2005-2011 Predictions for Digital Life 2020. Voorspellingen van 10-15 jaar geleden blijken in behoorlijke mate te zijn uitgekomen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *