We-learning

Vanochtend kwam ik een artikel tegen met als titel "We-Learning:
Social Software and E-Learning
". In dit artikel gaat Eva Kaplan-Leiserson in op de ontwikkeling dat binnen e-learning meer aandacht wordt besteed aan het "menselijk element". Zij spreekt van "social software". Dit is software die ondersteuning biedt voor één of meer van de volgende elementen:
– conversational interaction between people or groups
– social feedback
– social networks

Het is software die zelforganisatie van mensen in netwerken op basis van eigen voorkeuren mogelijk maakt. De "traditionele" discussiefora en e-maillijsten zijn veelal gebaseerd "top down" groepsvorming.
Kaplan-Leiserson beschrijft hoe software als instant messaging, weblogs, colaborative workspaces en expert management software kan worden toegepast voor "we-learning".

Fraai citaat:
"Some people may fear that social software will go the way of knowledge management software: much hype, then a slow death. But knowledge management was hijacked by software vendors, says Lee Bryant, who created IT infrastructure that was “woefully divorced from anything approaching normal human behavior.” In contrast, Bryant says, social software tries to remove obstacles in the path of interaction to let people communicate and collaborate more effectively. In other words, to let people do what they do naturally, but in a better way.

Knowledge management was the darling of the Information Age. But social networks are the focus of a new age, the Age of Connection."

In deze netwerksamenleving is het van groot belang dat mensen in staat zijn om persoonlijke en sociale netwerken te ontwikkelen en te onderhouden. De Onderwijsraad omschreef dit onlangs ook als een belangrijke competentie van werknemers in de kennissamenleving.

Deze visie komt overeen met de visie van Paul Kirschner van de Open Universiteit die o.a. in het artikel "Is
samenwerkend leren via de computer asociaal? Of: Hoe wij ons best doen om het zo te maken!" aangeeft dat bij ICT in het onderwijs nauwelijks aandacht wordt besteed aan het sociale aspect. De meeste elektronische leeromgevingen hebben volgens Kirschner ook onvoldoende kenmerken voor de vormgeving van de sociale kant van leren (Kirschner spreekt van "social affordances"), terwijl sociale contacten wel van groot belang zijn voor succesvol samenwerken en leren.

Het is al vaker gezegd en geschreven: de "e" van e-learning stond en staat te vaak voor "eenzaam".
"We-learning" is dan ook een mooi perspectief.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *