Wel tijd, geen geld….

Soms raak je lichtelijk gefrustreerd als je aan een universiteit werkt.
Een aantal collega’s en ik hebben een fantastisch plan (vinden we) om onderwijs- en leermaterialen voor academische vorming te ontsluiten. Het materiaal ligt er, er zijn zat collega’s die het beschikbaar willen stellen. We hebben nagedacht over een interface en willen graag een krachtige online omgeving hiervoor laten ontwikkelen. Een simpele website bouwen is niet afdoende (vanuit beheersmatig oogpunt).

De ellende is dat er nagenoeg geen budget beschikbaar is voor een dergelijk initiatief. Terwijl wel menigeen er met je over wil praten. Alsof dat geen geld kost. Grrrr…

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Zet je plan op papier en publiceer dat online > hoef je minder met mensen te praten en kunnen partijen die interesse hebben zien of/wat ze er mee kunnen? Ik ben wel benieuwd naar die plannen ;-).

  2. Uit je korte verhaal is niet af te leiden waarom voor de realisatie van die plannen een ‘krachtige online omgeving’ ontwikkeld moet worden. Wat is er zo nieuw en anders dat er een wiel opnieuw voor uitgevonden moet worden ? Je prikkelt zo wel onze nieuwsgierigheid …;-)

  3. Wilfred, wij hebben nog wel een krachtige leeromgeving voor jullie beschikbaar. Hiervoor hoef je weinig investering te doen en reken je af op basis van gebruik. Zou dat misschien wat kunnen zijn? 😉

  4. Raoul: dank voor de suggestie. is een idee. Ik denk trouwens niet dat het iets voor ICT op School is.
    Rino: je moet niet denken aan een elektronische leeromgeving. Meer aan een databank met bronnen rond academische vorming die via Internet wordt ontsloten.
    Daan: ik mis soms de voorzieningen bij mijn oud-werkgever Siennax. Inclusief de instelling “niet l…., maar poetsen”. Maar ik vrees dat dit geen oplossing is. Want dan moet ik weer gaan praten over wie het “gebruik” moet betalen. Bovendien: het gaat mijn doelgroep (universitaire docenten) vooral om de content. En die is met elkaar ontwikkeld. Volgens mij overigens een belangrijke reden waarom Espelon -jou wel bekend- volgens mij niet is aangeslagen (waarom voor iets betalen dat we zelf hebben gemaakt).

  5. Zelfs al denken we niet aan ELO’s, dan nog – alsof er geen tools, met als harde kern PHP+MySQL, zijn ontwikkeld om databases via internet toegankelijk te maken. Je spreekt in raadsels…

  6. Dag Rino,
    Ik ken de tools wel, maar dan moet er nog steeds iemand zijn die met deze tools om kan gaan. En ja, die lopen wel rond op onze universiteit maar hebben dit niet tot taak (ze moeten onderzoek doen, onderwijs geven en natuurlijk vergaderen). We hebben -kortom- de expertise niet beschikbaar om zo’n database te maken. En om expertise in te huren, hebben we geen geld.

  7. Jammer dat er binnen de universiteit geen budget is voor een dergelijk initiatief.
    Ik heb een jaar geleden ook ooit gevraagd waarom er binnen de universiteit gebruik gemaakt werd van een Blackboard (wat jaarlijks veel geld kost) terwijl er binnen de universiteit (en eventueel ook de hogeschool) meer dan genoeg kennis in huis was om een eigen omgeving te ontwikkelen. Als b.v. het IVLOS samen met de de faculteit sociale wetenschappen gaan kijken naar een goed ontwerp, wat vervolgens door de faculteit informatica ontwikkeld zou kunnen worden (om maar één combinatie te noemen).
    Toen kreeg ik te horen dat dat binnen de universiteit nooit mogelijk was, omdat men daar niet voor betaald werd en vervolgens werd er de vraag gesteld wie (als er meerdere faculteiten en opleidingen samenwerkte) zouden voor een dergelijk project de credits krijgen…
    Misschien dat het vervangen van een Blackboard ook wel een erg ambitieus project zou zijn, zitten natuurlijk ook een hoop orginisatorische en technologische aspecten aan waar de universiteit niet zomaar aan kan beginnen en waar de universiteit ook idd niet voor is. Maar toch jammer dat dit ook echt voor wat kleinere initiatieven geld.
    Misschien dat je voor de ontwikkeling van een dergelijk systeem eens verder kunt kijken dan alleen de universiteit. Als je echt al een ver uitgewerkt idee en ontwerp hebt, zou je de Academie voor Digitale Communicatie (ADC) van de Hogeschool Utrecht kunnen vragen om mee te helpen bij de ontwikkeling. Binnen deze opleiding word er altijd geprobeerd om studenten projecten van echte opdrachtgever uit te laten voeren. En zoals ik het begrijp is het een project wat goed binnen de opleiding past.
    De kosten zouden dan (op de tijd die de bezoeken bij elkaar kosten na) nul kunnen zijn. Het enige nadeel aan deze opzet is dat de kwaliteit van het product niet altijd te garanderen is en de verdere ontwikkelingen misschien lastiger te regelen zijn. Maar dit probleem is op te lossen door het project voor een tweede keer te laten uitvoeren en door het product als het eenmaal klaar is als OSS online te zetten zodat ook andere ontwikkelaars het product kunnen verbeteren.
    In iedergeval succes bij de ontwikkeling!

  8. Als ik dit allemaal lees, zit je volgens mij te denken aan een repository voor/van onderwijsmaterialen.
    Denk dan eens aan aansluiten bij LOREnet! Is een project van SURF. Ze zijn nog hard op zoek naar content die ze in de repository kunnen plaatsen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *