Wees als organisatie het centrum van kennis stromen

Het strategisch voordeel van organisaties wordt in de digitale wereld bepaald door de toegang tot een groeiende en diverse hoeveelheid kennis, die ook over de grenzen van de organisatie heen 'stroomt'. Je moet er daarom als organisatie voor zorgen dat je het centrum bent van relevante kennisstromen. Nieuwe kennis onstaat namelijk voortdurend en op onverwachte plaatsen. Dat stellen John Hagel III, John Seely Brown en Lang Davison in Are Your Sources of Strategic Advantage Eroding?. Daarbij moet volgens de auteurs wel aan drie voorwaarden worden voldaan:

  • De organisatie heeft duidelijk 'richtingsgevoel' (focus) dat hen helpt kennis te filteren en te prioriteren.
  • De organisatie weet de betrokkenheid van leden van de organisatie te mobiliseren, zodat zij bereid zijn impliciete kennis met elkaar te delen. Daarvoor zijn "trust-based relationships" voorwaardelijk.
  • De organisatie heeft het vermogen om kennisstromen toe te passen.

De auteurs spreken daarbij van een


meta-capability, involving the dispositions, skills and institutional arrangements required to create and capture as much value from knowledge flows as possible. Combining these capabilities with privileged access to knowledge flows can build a powerful new strategic advantage. These two sources of advantage powerfully reinforce each other- the more capability a company has to create value from knowledge flows, the more likely it will develop and attract new knowledge flows.


John Hagel III, John Seely Brown en Lang Davison borduren hierbij voort op The Big Shift.

In het verleden hebben meerdere auteurs onderstreept dat het competieve vermogen van organisaties wordt bepaald door de mate waarin je in staat bent om nieuwe kennis te ontwikkelen en deze om te zetten in toegevoegde waarde voor je klanten. De meerwaarde van de opvattingen van deze auteurs is dat zij de nadruk leggen op 'kennisstromen', en dat zij onderstrepen dat je ook strategisch voordeel kunt behalen als je kennis verspreidt (kennis delen = kennis vermeerderen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *