Herkenbaar. Bij het schooldistrict van Bud Hunt (alias Bud the Teacher) komen regelmatig verzoeken binnen van onderwijsgevenden om websites te blokkeren. Zijn schooldistrict blokkeert alleen die websites, waartoe men wettelijk verplicht is. Op zijn blog lees je de standaard reactie van het schooldistrict:
- Een webfilter is geen klassemanagement tool.
- Als je bepaalde sites blokkeert, moedig je leerlingen juist aan op zoek te gaan naar alternatieven.
- Het is geen technologisch probleem, maar een gedragsprobleem.
- Het gaat er om dat wij (het onderwijs) leerlingen leren verantwoordelijk om te gaan met internet.
- De beste web filters zijn mensen (onderwijsgevenden en lerenden zelf).
Prachtig geformuleerd. Op mijn regionaal opleidingen centrum is dit ook de lijn (ook al wordt dit verschillend ingevuld). Maar bij Bud Hunt hebben ze het mooier geformuleerd.
Via Stephen Downes.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred, bedankt!
Een mooi voorbeeld van een “visie” op het wel/niet blokkeren van websites. Met de statements ben ik het helemaal eens! Natuurlijk zal je je personeel en zo je studenten moeten opvoeden om er op een juiste manier mee om te gaan. Hoe doe je dat?
Groetjes, Patrick
Via professionalisering en hen aan te spreken op hun gedrag. Oeps: wat schrijf ik nu?!