Binnen het onderwijs duiken regelmatig beweringen over leren op die niet op waarheid gebaseerd zijn. In Vlaanderen is nu een website gemaakt over deze zogenaamde ‘neuromythes’.
MISVERSTAND is een project van van de Vlaamse LUCA School of Arts en Hogeschool Odisee. Tweedejaarsstudenten van de opleiding Beeldende Vormgeving (LUCA) gebruiken hierbij ‘design thinking’ om docenten uit het middelbaar onderwijs te informeren over neuromythes.
Pieter Tijtgat van Hogeschool Odisee -co-auteur van het boek “Krachtig leren. Cognitief neurowetenschappelijk benaderd- wees me op de website die hij heeft gemaakt. De inhoud wordt door de studenten gebruikt.
Men beschrijft neuromythes als volgt:
Neuromythes hebben meestal een kern van waarheid in zich, gebaseerd op fundamenteel onderzoek naar onze hersenwerking. Maar deze kleine kern wordt al te vaak opgeblazen tot veel te grote proporties en de ingrepen die men voorstelt gebaseerd op deze kennis leiden meestal niet tot de verhoopte leerresultaten.
Volgens de samenstellers zijn deze onwaarheden soms onschuldig, en leiden ze niet tot schade. Zo zijn coördinatie-oefeningen niet schadelijk. Ze verbeteren echter niet de communicatie tussen de linker- en rechter hersenhelft. Je moet volgens de makers echter waakzaam zijn dat je mensen geen inzichten biedt die “op sterke overdrijvingen” gebaseerd zijn.
De website bestaat voornamelijk uit een brein waarin je bepaalde gebieden kunt aan klikken. Vervolgens krijg je stellingen te zien waar je op kunt reageren. Daarna ontvang je een uitgebreide terugkoppeling. Helaas kun je de stellingen niet dichtklikken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties