In Iran houdt men zich schijnbaar ook bezig met weblogs in het onderwijs, getuige de bijdrage Weblog as a learning tool in higher education van twee Iraanse onderzoekers.
Zij beschrijven verschillende toepassingsmogelijkheden van weblogs voor het hoger onderwijs. Zij zien een weblog in feite als een natuurlijke leeromgeving binnen een constructivistische benadering. Daarbij is het wel van belang dat sprake is van een duidelijk doel en dat studenten niet gedwongen worden te bloggen. Verder geven de auteurs aan dat weblogs kunnen worden gebruikt als faciliteit om met elkaar te interacteren, terwijl er tegelijkertijd sprake is van het individu die (her)formuleert en kennis ontwikkeld. En zoals wel vaker in artikels over weblogs en leren, wordt ook hier het ‘eigenaarschap’ als motiverende factor opgevoerd.
Vervolgens leggen de auteurs de link tussen het gebruik van weblogs en
- kennismanagement binnen het hoger onderwijs (een handige tabel)
- onderzoek (o.a. door gedachten over je onderzoek expliciet te maken)
- reflectie (o.a. kritisch denken)
- plagiaat bestrijding (Posting student’s work in weblog format also has the potential to reduce plagiarism through peer pressure since students have ready access to each other’s productions).
Ik verbaas me er over dat de auteurs ‘reflectie’ hier apart benoemen. Reflecteren is immers onderdeel van leren. En hun geloof in weblogs als middel om plagiaat te voorkomen, vind ik aandoenlijk.
Dit artikel biedt wat mij betreft een zinvol overzicht van wat in de literatuur wordt geschreven over weblogs in het (hoger) onderwijs. Helaas is de bijdrage uitsluitend gebaseerd op een literatuurstudie, en niet op eigen experimenten. De volgende quote wil ik tenslotte niet onvermeld laten:
Blogs and other social software are enabling us to integrate learning as a natural part of everyday life. The boundary between formal and informal learning is slowly becoming blurred as a result. At the end the power of this new communication technology is not the tool itself but those of us that choose to use it and participate in the wider community of users.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie