Webinars als effectieve leeractiviteit #oeb12

Hoe kun je webinars op een echt goede manier gebruiken? Wat is de echt toegevoegde waarde? Hoe kun je je publiek bij de les houden? Wat komt er bij kijken? Daarover ging een rondetafelgesprek dat ik vanmiddag tijdens de Online Educa Berlijn heb bijgewoond.

Webinars zijn vaak saai en weinig interactief. Tijdens deze praktische sessie zijn diverse tips gegeven om dit te verbeteren.

  • High lights en interacties zijn erg belangrijk voor activerende en motiverende webinars. Een high light is een boeiende foto of animatie. Een illustratie die blijft hangen. Je hebt veel high lights nodig.
  • Interacties zijn nodig om feedback te krijgen. Je kunt namelijk niet zien hoe lerenden reageren.
  • Je kunt ook een whiteboard gebruiken om lerenden antwoorden te laten geven (zet een kruisje bij…).
  • Een introductie van deelnemers, en een landkaart waarop men kan laten zien waar men zich bevindt, is belangrijk voor het groepsgevoel.
  • Zorg dat de deelnemers zien wie de docent en moderator zijn. Eventueel via een foto.
  • De presentator moet ook stil blijven zitten. Anders krijg je een onrustig beeld.
  • Bij online trainingen moet de groep eigenlijk niet groter zijn dan 15 deelnemers. Anders komen individuele leervragen onvoldoende aan bod.
  • Een goede presentator is nog geen goede presentator binnen een webinar.
  • Bij een webinar heb je meer slides nodig dan bij een gewone presentatie. Dat is belangrijk voor de afwisseling. Er moet wat op het scherm gebeuren. Anders zakken deelnemers weg. Hetzelfde geldt voor animaties.
  • Je kunt ook een flip over gebruiken, om daar zaken op te illustreren. Dat werkt ook afwisselend.
  • Je moet voorzichtig zijn met het toestaan van privéchats. Die kunnen erg afleidend werken.
  • Begin ook met de centrale boodschap. En licht deze vervolgens toe. Bijvoorbeeld met een high light. En test aan het eind wat is blijven hangen van die boodschap.
  • Als je pauzes houdt, loop je het risico dat je mensen dat je mensen kwijt raakt.
  • Gebruik 'huisregels', wat zijn do's en don'ts tijdens het webinar (bijvoorbeeld over het stellen van vragen).
  • Kies ook eens voor de interviewvorm, in plaats van de presentatie. Dat werkt meer afwisselend.
  • Test techniek ruim van te voren. Vraag gebruikers ook om vooraf technologie te testen.
  • Webinars worden ook gebruikt voor marketing van een bepaald product (educational marketing). Verder worden webinars ook gebruikt voor werving en selectie (interviews).
  • Sluit schermen vooraf waarvan je niet wilt dat de deelnemers ze zien.
  • Om te kunnen werken met subgroepen, moet je erg ervaren zijn met webinars. Het is ingewikkeld om leerprocessen in subgroepen te monitoren. Gebruik in elk geval niet te veel subgroepen. Bij een webinar van 45 minuten is het ook niet altijd zinvol.
  • Zorg voor een Plan B. Als technologie je in de steek laat, mail deelnemers en plan het webinar opnieuw. Je kunt ook Skype gebruiken als tweede kanaal.
  • Zorg voor een goede afsluiting.

Via www.edudip.com kun je ook webinars aanbieden en aan webinars deelnemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *