Vanavond heb ik in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys via Adobe Connect weer een webinar over TPACK verzorgd. Hoe was dit webinar opgezet?
Ik heb deelnemers eerst gevraagd wie al bekend was met TPACK en wie al eens gewerkt had met TPACK. TPACK is immers niet meer heel nieuw. Ongeveer eenderde was (enigszins) bekend met TPACK.
Daarna heb ik de deelnemers deze video over TPACK laten zien.
Vervolgens heb ik meerkeuze vragen over TPACK gesteld.:
Een goed Nederlandstalig synoniem voor pedagogical content knowledge is
A Digitale didactiek
B Vakdidactiek
C Curriculum
D Didactisch concept
Docenten moeten volgens het TPACK model weten hoe ICT hun vakgebied beïnvloedt
A Waar
B Niet waar
“Kennis van feiten, concepten, theorieën en procedures” valt in dit model onder:
Technological knowledge
Technological content knowledge
Content knowledge
Pedagogical content knowledge
Technological Pedagogical Knowledge kun je omschrijven als de kennis over relatie tussen technologie en didactiek en hoe didactiek kan veranderen ten gevolge van ict
Waar
Niet waar
Technological Content Knowledge kun je omschrijven als de kennis over relatie tussen technologie en vakinhoud en hoe vakinhoud op nieuwe manieren gepresenteerd kan worden
Waar
Niet waar
Deze vragen heb ik niet zo zeer gesteld om te toetsen wat aanwezigen hebben onthouden, maar vooral als aparte leeractiviteit.
Hierna heb ik een samenvatting gegeven van het model (zie onderstaande slides), en heb ik deelnemers twee opdrachten gegeven (variant op het TPACK-spel). Opdracht drie kan men in eigen tijd maken.
Daarna zijn we ingegaan op de sterke en minder sterke kanten van TPACK. Opvallend was dat een aantal deelnemers de terminologie en het model nogal abstract vond. Dat veranderde toen we er mee gingen werken. Ik heb die ervaring wel vaker.
Hieronder vind je de slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie